Pages

Saturday, October 30, 2010

hub hiburan


Hub hiburan diwujudkan kononnya sbg satu cara untuk menambahkan pndapatan negara daripada rm600juta kepada rm1.8billion menjelang tahun 2020. Demi menjadikan negara ni kaya? Mewah? Sanggup pula kerajaan untuk merosakkan negara kita? sudah jelas2 hub hiburan itu bakal merosakkan anak2 muda negara kita. Merosakkan rakyat Malaysia semata2 nk capai rm1.8billion? xde cara lain ke?

Dan berapa banyak Kami binasakan negeri-negeri Yang penduduknya telah berlaku sombong dan tidak bersyukur Dalam kehidupannya (yang serba mewah dan senang lenang). maka itulah Dia tempat-tempat tinggal mereka terbiar tidak didiami orang sesudah mereka (dibinasakan), kecuali sedikit sahaja dan Sesungguhnya Kamilah Yang mewarisi mereka.

(Surah Al-Qasas: 58)

Azab Bagi Wanita

Salam Alaik. rasenye dah pernah post mngenai azab ini,tp kita sbg manusia perlu dan wajib diingatkan. sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat.


Saudara dan saudari kaum muslimin dan muslimat

Renungan

khususnya untuk para wanita dan diriku sendiri.....

Sayidina Ali ra menceritakan suatu ketika melihat

Rasulullah saw menangis manakala ia datang bersama Fatimah.

Lalu keduanya bertanya mengapa Rasulullah saw menangis. Beliau menjawab,

"Pada malam aku di-isra'- kan , aku melihat perempuan-perempuan yang sedang disiksa dengan berbagai siksaan. Itulah sebabnya mengapa aku menangis. Karena, menyaksikan mereka yang sangat berat dan mengerikan siksanya.

Putri Rasulullah saw kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya. "Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih.

Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya.

Aku lihat perempuan tergantung kedua kakinya dengan terikat tangannya sampai ke ubun-ubunnya, diulurkan ular dan kalajengking.

Dan aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri, di bawahnya dinyalakan api neraka. Serta aku lihat perempuan yang bermuka hitam, memakan tali perutnya sendiri.

Aku lihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta, dimasukkan ke dalam peti yang dibuat dari api neraka, otaknya keluar dari lubang hidung, badannya berbau busuk karena penyakit sopak dan kusta.

Aku lihat perempuan yang badannya seperti himar,

beribu-ribu kesengsaraan dihadapinya. Aku lihat perempuan yang

rupanya seperti anjing, sedangkan api masuk melalui mulut dan keluar dari duburnya sementara malikat memukulnya dengan pentung dari api neraka,"kata Nabi saw.

Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka

disiksa seperti itu?

*Rasulullah menjawab, "Wahai putriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh laki-laki yang bukan muhrimnya.

*Perempuan yang digantung susunya adalah istri yang 'mengotori' tempat tidurnya.

*Perempuan yang tergantung kedua kakinya ialah perempuan yang tidak taat kepada suaminya, ia keluar rumah tanpa izin suaminya, dan perempuan yang tidak mau mandi suci dari haid dan nifas.

*Perempuan yang memakan badannya sendiri ialah karena ia berhias untuk lelaki yang bukan muhrimnya dan suka mengumpat orang lain.

*Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka karena ia memperkenalkan dirinya kepada orang yang kepada orang lain bersolek dan berhias supaya kecantikannya dilihat laki-laki yang bukan muhrimnya.

*Perempuan yang diikat kedua kaki dan tangannya ke atas ubun-ubunnya diulurkan ular dan kalajengking padanya karena ia bisa shalat tapi tidak mengamalkannya dan tidak mau mandi junub.

*Perempuan yang kepalanya seperti babi dan badannya seperti himar ialah tukang umpat dan pendusta. Perempuan yang menyerupai anjing ialah perempuan yang suka memfitnah dan membenci suami."Mendengar itu, Sayidina Ali dan Fatimah Az-Zahra pun turut menangis.

Dan inilah peringatan kepada kaum perempuan.

Friday, October 29, 2010

Salahkah aku menjadi hamba yang bersyukur?

Salam Alaik.
post kali ni just nk kongsi beberapa perkara. rasenya x bnyk.

terigt satu cerita mengenai Rasulullah saw. Baginda beristighfar setidak2nya 70 kali sehari, melakukan qiamullail setiap hari, sehinggakan bengkak2 kaki baginda. *part ni x ingt, samada isteri baginda atau anak baginda yang bertanya, soalannya lebih kurang begini. Wahai Rasulullah, mengapakah engkau masih lagi melakukan ibadah dgn bersungguh2 sehingga bengkak2 kaki engkau? lalu baginda pun berjawab, "Salahkah aku menjadi hamba yang bersyukur??"

Apa jawapan baginda.?

"Salahkah aku menjadi hamba yang bersyukur??"

Adakah sekarang kita berada dalam keadaan hamba yang mensyukuri nikmat Allah?

Solat dijadikan bahan ketawa.

Salam Alaik.
Post kali ni mnceritakan bagaimana Agama Islam dijadikan sebagai alat bahan ketawa di negara orang.

Sujud dijadikan bahan ketawa dalam rancangan tersebut.

Kalau di Malaysia bagaimana pula taraf Islam itu diletakkan? Sampai nama pesuruh Allah diletakkan dipelbagai tempat? Di dada seorg model? Kalau di sesetengah negara Al-Quran itu dibakar, dipijak2, di jadikan pembersih tapak kasut, lihat bagaimana Islam itu di 'pijak2' oleh golongan yang menjadi musuh Allah. Walau di Malaysia sekalipun bagaimana taraf Islam itu diletakkan? Apakah jawapan kita pada hari akhirat kelak? apa yang telah kita lakukan untuk membela agama kita? Tanggungjawab sbg Daie itu jatuh ke atas bahu bagi setiap muslim. fikir2kanlah.

Wallahu'alam


video

Wednesday, October 27, 2010

Mavi Marmara: Memperingati Kesyahidan Furkan Dogan (1991-2010)


Furkan Dogan (20 Oktober 1991 – 31 Mei 2010) adalah seorang warga negara Amerika dan penduduk tetap Turki yang merupakan orang termuda terbunuh dalam serangan armada bantuan kemanusiaan ke Gaza. Beliau seorang pemuda yang baru berusia 19 tahun pada ketika hujan peluru Israel mengakhiri hidupnya di kapal bantuan kemanusiaan Mavi Marmara pada 31 Mei 2010. Furkan Dogan lahir di Troy, New York Amerika Syarikat. Kedua orang tuanya berasal dari Turki kemudian mereka berpindah ke Turki ketika Furkan berusia dua tahun. Ayah beliau, Ahmet Dogan, lulusan dari Rensselaer Polytechnic Institute dengan gelaran MBA dalam bidang perakaunan, adalah pembantu profesor perakaunan di Universiti Erciyes.

Furkan sedang merakamkan serangan Israel ketika seorang komando Israel melepaskan tembakan pertama menghala tepat di wajahnya. Lima tembakan telah dilepaskan kearah Furkan meyebabkan dia mati dengan wajah yang tidak dikenali. Autopsi mendedahkan, Furkan telah ditembak di hidung, punggung, belakang kepala, kaki kiri, dan pergelangan kaki kiri, pada jarak 45 cm.

Mavi Marmara, adalah kapal terbesar dari kumpulan armada antarabangsa yang terdiri dari enam kapal yang menyertai Misi Bantuan Kemanusiaan Gaza. Bantuan ini membawa makanan, ubat-ubatan dan peralatan sekolah ke sempadan Gaza sebelum ianya dikepung. Israel telah menyekat Gaza sejak kerajaan Hamas yang dipilih secara demokratik pada tahun 2006 memerintah. Selama lebih dari tiga minggu, bermula pada Disember 2008 dan Januari 2009, Israel telah menyerang Gaza, men ceroboh dan menghancurkan infrastruktur asas dan membunuh lebih daripada 1,400 warga, sebahagian besar daripada mereka wanita dan anak-anak.



Pada hari kejadian, pihak keluarga Furkan telah mengetahui nama-nama dari lapan warga negara Turki yang telah dibunuh di Mavi Marmara tetapi salah satu korban belum dikenalpasti. Ketika ayah Furkan pergi menemui mangsa kejadian setelah di bawa ke Turki, dia tidak tahu bahawa anaknya telah dibunuh. Malahan, disebalik hajat untuk menemui anaknya, dia telah dibawa untuk mengenalpasti mereka yang telah terkorban.

Dalam reaksi segera pembunuhan aktivitis yang berada dalam kapal Mavi Marmara, Viva Palestin telah mengumumkan rancangan untuk meneruskan misi bantuan kemanusiaan lain ke Gaza. Viva Palestin, merupakan sebuah badan amal yang berpusat di United Kingdom diasaskan oleh bekas Ahli Parlimen George Galloway, telah melancarkan konvoi bantuan melalui darat pada awal Mac 2009 tidak lama selepas serangan Israel berakhir. Pada tarikh 18 September 2010 selepas empat misi kemudian, Viva Palestin 5 telah meninggalkan United Kingdom untuk ke Gaza.

Konvoi Viva Palestin 5 tiba di Kayseri pada akhir 29 September dan bermalam di sebuah gunung yang menghadap bandar. Aktivis telah menuju ke Kaseyri dengan tujuan untuk melawat makam Furkan dan menyampaikan ucapan takziah kepada keluarganya. Keesokan paginya rombongan diberitahu bahawa konvoi akan melewati sekolah tinggi dimana Furkan telah menamatkan pengajiannya. Para pelajar dari sekolah tersebut telah bersedia menunggu rombongan tersebut. Seketika, telah ada para pelajar yang beratur dikiri kanan jalan, tidak diketahui telah berapa lama mereka disitu. Masing-masing berwajah sugul, sambil diam menahan sebak namun dengan bangga mengangkat potret Furkan ketika konvoi melintasi mereka.

Hanya kata-kata yang indah terucap ketika para aktivis berada di tanah perkuburan. Kemudian mereka bertemu dengan keluarga Furkan di sebuah pusat komuniti yang baru dibina untuk menghormati dan menghargai Furkan. Datuk dan pakciknya jelas sedang menanggung kesedihan yang amat atas pemergian Furkan, ditambah dengan garis-garis usia yang telah memakan wajah mereka. Tapi kesedihan pakciknya itu jelas. Terbayang keputus-asaan di wajahnya yang tidak mampu diluahkan dengan kata-kata.

Ayah Furkan mengatakan bahawa “Furkan adalah seorang warga negara Amerika sahaja dan dia tidak pernah berfikir bahawa dia akan dibunuh kerana dia adalah seorang warga negara Amerika.” Di dalam kapal, beliau sempat menulis dalam buku hariannya pada tarikh 31 Mei 2010:

“Ini adalah jam terakhir untuk mati syahid, insya Allah aku bertanya-tanya jika ada perkara yang lebih indah .. Perkara yang lebih indah hanya ibuku, tapi aku tidak yakin. Perbandingannya adalah sangat sukar. Kesyahidan atau ibuku. Sekarang dewan kami telah dievakuasi. ”

Sebelum Furkan menyertai misi bantuan, beliau baru saja memperoleh markah yang tinggi pada ujian kemasukan perguruan tinggi Turki. Bermakna dia boleh mendaftar di mana-mana institusi perguruan tinggi yang diminatinya.

“Dia bukan aktivis politik,” kata ayahnya lagi.

“Dia hanya seorang sukarelawan, seorang aktivis kemanusiaan yang ingin membantu orang lain. Dia ingin belajar untuk menjadi seorang doktor, seorang doktor mata. ”
Setiap negara harus bangga memiliki seorang anak muda seperti Furkan. Cerdas dan dewasa melebihi usianya yang sebenar. Furkan juga sudah mengabdikan hidupnya dalam sebuah perjuangan demi keadilan Palestin.


http://haluanpalestin.haluan.org.my/?p=4640

Tuesday, October 26, 2010

Mesin Gun semasa khutbah Jumaat

Mungkin ada yg pernah baca kisah ni tapi tak salah kalau kita ingatkan sekali lagi..

Dengan Nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...

Bayangkan benda ini berlaku pada anda.....

Suatu hari pada masa Sembahyang jumaat yang di hadiri oleh lebih kurang 1,000 jemaah...

tiba-tiba masuk dua orang lelaki yang menutupi seluruh tubuhnyer dgn pakaian hitam..

tak nampak apa cuma dua biji mata and membawa mesin gun...

lalu salah seorang lelaki tu bertempik "

"Sesiapa yang sanggup MATI kerana ALLAH sila berdiri di tempat kamu"

Selepas mendengar amaran lelaki itu maka segeralah bertempiaran lari para jemaah itu utk menyelamatkan diri....

daripada jumlah yang 1,000 tadi tu hanya tinggal lebih kurang 40 orang sahaja yang masih berdiri di tempat masing-masing termasuk Pak Imam tu...

Lelaki yang bertempik tadi segera membuka tutup mukanya lalu melihat ke arah Pak Imam sambil berkata:

"Ok Pak Imam, saya dah halau SEMUA yang hipokrit, sekarang bolehlah Pak Imam mulakan sembahyang Jumaat"....

Lalu kedua lelaki tersebut berpaling dan meninggalkan jemaah....

Macammana..

adakah anda rasa lawak dgn cerita di atas. selain terhibur anda Fikirkanlah...

"Lawak kan, dari 1,000 org yg mengaku dia Islam hanya 40 yg betul-betul BERIMAN... "

"Lawakkan berapa banyak manusia yang mudah lupakan ALLAH bila menghadapi bahaya...

kedua lelaki hanya membawa mesin-gun..

dia tak kata pun nak bunuh.. tapi generasi skrang..

amat lemah..

baru kena ugut terus lari lintang pukang..

lupa yg dia tak sembahyang jumaat lagi..."

"Lawak, ada juga yang agamanya cuma seminggu sahaja.. tu pun bila time sembahyang jumaat..

tunjuk muka kat org kampung.. ada tu lagi dashyat setahun 2 kali aje..

bile time sembahyang raya..."

"Lawakkan, ramai orang percaya kepada gosip dan apa yang di tulis oleh surat khabar daripada apa yang tercatit dalam al Quran"

"Lawak kan, berapa ramai yg percaya dunia hanya sementara, akhirat adalah tempat yang kekal, tapi berlumba-lumba mengejar dunia"

"Lawak, kita boleh bersembang dgn boyfriend atau girlfriend berejam-rejam tapi nak berdoa kepada ALLAH alahai..

tak cukup masa..

Dan lebih lawak lagi, bila kita boleh post banyak thread atau note yang berunsur lawak jenaka dan lucah kesemua tempat tapi merasa berat nak berkongsi dan nak hantar artikel2 yang berunsur agama Lawak kan???

Kenapa?

gelak tu kan realiti..

tapi yg paling lawak sekali..

berapa orang yang lepas baca benda ni akan sampaikan kat orang lain...

berapa orang yang akan buka thread ni untuk luangkan masa membaca?

berapa banyak????

Wallahualam…

Sebarkanlah....

Friday, October 22, 2010

LifeLine4Gaza :)

The Viva Palestina convoy of almost 150 vehicles, 370 people from 30 different countries and $5 million of aid has entered Gaza.



The convoy will be handed over in its entirety to the relevant bodies tomorrow and the members of the convoy then expect to leave Gaza and return home in the next 48 hours after celebrations and formal thanks are given. Alhamdulillah :)

Tuesday, October 19, 2010

Wanita dan lolipop.

lolipop yang macam mana anda mahu?

Sunday, October 17, 2010

Fesyen Jahiliyah atau Islam?

Salam Alaik. Sedikit huraian mengenai pakaian.
Firman Allah Taala: "Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, supaya mereka mengenakan jilbab ke seluruh badannya, yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal; kerana itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Al-Ahzab: 59)
Kemudian pada ayat lain Allah berfirman: "…dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku (tabarruj) seperti orang-orang jahiliah dahulu". (Al-Ahzab:33)
p/s: dalam Al-Quran disebut Tabarrajna.
“Hai Asma, sesungguhnya perempuan itu apabila telah dewasa, maka tidak patut menampakkan sesuatu dari dirinya melainkan ini dan ini. Rasulullah berkata sambil menunjukkan kepada muka dan telapak tangan hingga peregelangannya sendiri.” (HR. Abu Dawud dan Aisyah)
"Dua golongan penghuni neraka yang aku belum pernah melihatnya, suatu kaum yang membawa cambuk seperti ekor-ekor sapi melecuti orang-orang,dan perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang, memikat hati lelaki dan berjalan berlenggak-lenggok, kepala mereka seperti punuk unta. Perempuan-perempuan itu tidak masuk surga dan tidak pula mencium aromanya, padahal aroma surga benar-benar tercium dari jarak perjalanan sekian-sekian (HR Muslim)







Apa itu TABARRUJ yang di maksudkan di dalam firman Allah: "…dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku (tabarruj) seperti orang-orang jahiliah dahulu (pertama)". (Al-Ahzab:33)


Ayat di atas sebagai irsyad ( petunjuk/tunjuk ajar) kepada isteri-isteri Nabi s.a.w. agar tetap di rumah dan tidak bertabarruj sebagaimana orang-orang jahiliyah dahulu. Tabarruj dikatakan sebagai berjalan dengan berlenggang-lenggok atau memperelokkannya. Ada juga yang mengatakan bahawa tabarruj ialah melepaskan tudung kepalanya tetapi tidak mengikat/mengetatkannya, lalu terlihatlah rantai leher, anting-anting dan lehernya. Lagi satu pendapat lain mengatakan, tabarruj ialah memperlihatkan keelokkan/kecantikkannya yang sepatutnya wajib ditutup.

Tabarruj berasal dari kata BARAJUN, bererti luas. Dan ada yang mengatakan ia berasal dari kata BURJUN yang bererti tinggi.

Selesai mengenai erti tabarruj… Dan, lihat kembali ayat al-Quran:
"….orang-orang jahiliyah dahulu."

Tabarruj yang dikaitkan dengan orang-orang jahiliyah dahulu. Siapakah mereka itu? Pada zaman mana orang-orang jahiliyah dahulu berada?

Di dalam tafsir Al-Qurthubi menyatakan beberapa pendapat mengenainya:

1. Iaitu masa antara Adam dan Nuh a.s., ini adalah pendapat al-Hakam bin Uyainah.

2. Ibnu Abbas berpendapat: Masa di antara Nuh dan Idris a.s.

3. Al-Kalbi: Masa di antara Nuh dan Ibrahim a.s.

4. Jamaah: Masa di antara Musa dan Isa a.s.

5. Abu Aliyah: Masa di antara Daud dan Sulaiman a.s.

6. Al-saya'bi: Masa di antara Isa a.s. dan Muhamad s.a.w.


Namun semua pendapat itu tidak disandarkan dengan satu sumber yang kukuh dan sahih. Cuma yang pasti, semua mereka di atas bersepakat mengatakan bahawa jarak masa antaranya dan masa Nabi Muhamad dibangkitkan sebagai Rasul adalah jauh (jangka masa yang begitu lama). Dan, apabila al-Quran menyebutkan "jahiliyah dahulu" dahulu/lama/pertama - bermaksud di sana ada yang dikatakan sebagai `jahiliah baru' atau `jahiliyah kedua'. Bila masa jahiliyah kedua berada? Iaitu selepas jahiliyah pertama dan sedikit masa sebelum kebangkitan Nabi kita Muhamad s.a.w.

Mengapa jahilyah pertama/dahulu ini dikaitkan dengan tabarruj? Buruk sangatkah mereka ini? Hodoh sangatkah perangai mereka ni? Ya, gambarannya lebih kurang begini:

Perempuan-perempuan jahiliyah pertama/awal pakaiannya - memakai baju dari lu'lu', atau baju dari mutiara dan intan yang tidak berjahit kedua belah, dan berpakaian tipis yang menampakkan tubuh badannya. Dengan berpakaian begini, mereka akan berjalan di jalan-jalan mempamerkan diri mereka kepada kaum lelaki. Dan, dapat dirasakan bahawa zaman berkenaan adalah zaman yang penuh dengan kemewahan.

Era jahiliyah kedua yang akan berhubung dengan era kebangkitan Muhamad sebagai rasul tidaklah sampai ke peringkat begitu teruk. Namun ada juga sedikit sebanyak tabarruj yang berlaku, hingga kadangkala sampai ke peringkat telanjang terus. Ini dapat dibuktikan melalui hadis riwayat Muslim, bagaimana kaum wanita zaman itu bertawaf dalam keadaan telanjang bulat.

Sekarang ini jelaslah sudah mengapa Allah mengaitkan al-jahiliyah al-`Ula (jahiliyah pertama/dahulu) dengan tabarruj. Dan, dengan penjelasan di atas tidaklah bermakna yang terlarang ialah bertabarruj seburuk orang-orang jahiliyah pertama, kalau kurang daripada itu tidak mengapa. Tak apalah kalau tabarruj sikit-sikit. Ini adalah fahaman yang salah, kerana Allah menyebutkan sifat-sifat tabarruj jahiliyah pertama adalah bertujuan memberi penjelasan realiti yang berlaku ketika itu, bukannya mahu mengaitkan pengecualian hukum selain daripada itu. Ia lebih berbentuk penjelasan tentang keji dan berlawanannya perbuatan itu dengan citarasa serta naluri kemanusiaan.

Perlu diingatkan bahawa maksud tabarruj yang dilarang di dalam Islam ialah membuka aurat - berdasarkan kepada siapa dia berhadapan. Kalau di hadapan dengan lelaki asing, apa yang perlu ditutup. Jika tidak memenuhi kehendak ini, maka dia sudah tergolong di dalam perempuan yang bertabarruj. Begitulah seterusnya ketika di hadapan mahram, orang gaji dsbnya.

p/s: Islamic Fashion Festival. Pakaian menurut Islam kah?

Friday, October 15, 2010


Anas bin Malik r.a berkata yang bermaksud:

“Ketika Rasulullah s.a.w memasuki kota Mekah untuk melaksanakan umrah qadha’,Ibnu Rawahah berjalan di depan beliau sambil melantunkan kata-kata:


Singkirkanlah orang-orang kafir dari jalan Rasul hari ini,kami akan menghentam kalian agar beliau bias masuk,hentaman yang dapat melepaskan kepala dari leher,hentaman yang dapat membuat seseorang kekasih melupakan kekasihnya

Setelah itu,Umar berkata ,Wahai Ibnu Rawahah!Engkau melantunkan syair,sementara engkau berada di hadapan Rasulullah s.a.w,dan di tanah suci Mekah?

Rasulullah s.a.w. bersabda,”Biarkanlah dia,wahai Umar! Kerana kata-kata lebih cepat menusuk orang-orang kafir daripada lemparan anak panah” [Riwayat Tirmidzi dan Nasai]

Wednesday, October 13, 2010

Penjelasan hadis nabi yang dipermainkan.

Salam Alaik.
Alhamdulillah saya masih lagi sempat bernafas dan masih lagi dikurniakan nikmat Iman dan Islam. Teramat sedih ble melihat seseorg yang dahulunya menjadi manusia yang mengucap dua kalimah syahadah tetapi kini sudah ditarik nikmat Iman dan Islam. Kita hidup di dunia bukan selama2nya. Carilah ilmu. Bentengkanlah diri anda semua dgn ilmu,agama dan cahaya Iman. Igtlah, Al-Quran dan As-Sunnah xkan menyesatkan kamu.





Sangat sedih dgn tindakan saudara kita. Berikut ialah perbualan antara seorg ibu dan anaknya. Marilah kita berdoa agar iman saudara Tajul kembali dan dapat merasai 2 nikmat yg tbesar iaitu Iman dan Islam.


Masih igtkah hadis Rasulullah saw yang dijadikan bahan mainan oleh salah seorg umat manusia di Malaysia? Hadisnya seperti berikut.

1183. It is related that Abu Hurayra said, "I never sae al-Hasan without my eyes overflowing with tears. That is because the Prophet, may Allah bless him and grant him peace, went out one day and I found him in the mosque. He took my hand and I went along with him. He did not speak to me until we reached the market of Banu Qaynuqa'. He walked around it and looked. Then he left and I left with him until we reached the mosque. He sat down and wrapped himself in his garment. Then he said, 'Where is the little one? Call the little one to me.' Hasan came running and jumped into his lap. Then he put his hand in his beard. Then the Prophet, may Allah bless him and grant him peace, opened his mouth and put his tongue in his mouth. Then he said, O Allah, I love him, so love him and the one who loves him!'"

Mereka menjadikan hadis ini sebagai alat untuk menghina Nabi kita dan menghalalkan perkara yang haram. Apa yang dihalalkan itu saya rasa pembaca sudah faham melalui post saya yang lepas. Terasa malu untuk menulisnya. Nauzubillah

Sebentar tadi,Alhamdulillah akhirnya saya mendapat jawapan kepada hadis ini dan sesungguhnya hadis2 Nabi ini pasti ada jalan ceritanya dan maksud yang cuba disampaikan.

Pada suatu hari Rasulullah saw menziarahi rumah anakNya dan di sana terdapat cucu kesayangan baginda iaitu Sayyidatina Hassan dan Sayyidatina Hussein. Rasulullah saw mendapatkan mereka berdua lalu dicium oleh baginda leher Sayyidatina Hussein dan mencium mulut Sayyidatina Hassan. Lalu Sayyidatina Fatimah bertanya kepada baginda Rasulullah saw tntg perkara tersebut. Rasulullah saw bersabda dgn maksud nanti kelak akan sampai satu masa yang mana Sayyidatina Hassan akan diracun dan Sayyidatina Hussein diracun. Itu merupakan mukjizat Nabi Muhammad saw.

Syukron kpd ustaz Malik yang sempat menerangkan kpd saya tentang hadis ini.

Sesungguhnya nikmat yang kita rasa ini akan terasa berharga apabila kita kehilangannya seperti nikmat sihat. Kita akan menghargai nikmat sihat bila kita sakit. Begitulah Iman dan Islam. Tetapi bukan bermakna kita kne hilang nikmat ini baru dapat merasai kenikmatannya, kita kena hargai nikmat yang Allah berikan ini kepada kita dgn mndalami lagi Al-Quran dan As-Sunnah. Siapa lagi yang nk mndalami ilmu tersebut kalau bukan kita? Wallahu'alam.

Sunday, October 10, 2010

Gejala Murtad di Facebook 2

Salam Alaik.
Kali ini gmba dah boleh enlarged. Saya pilih imej2 yang berkaitan sahaja sebagai renungan bersama.

p/s: kalau mereka ini muncul di depan anda dan menanyakan soalan sebegini adakah anda sudah bersedia untuk menjawab soalan tersebut?





Wallahu'alam

Gejala Murtad di Facebook




Salam Alaik.
Alhamdulillah kali ini saya diberi kesempatan oleh Allah swt untuk berkongsi dgn pembaca sekalian mengenai sesuatu perkara yg menyedihkan yg berlaku di negara kita sendiri.

Ok la saya akan menceritakan secara ringkas tntg peristiwa yang berlaku.

Adakah anda semua tahu tntg isu semasa yang berlaku di Malaysia? berkaitan tntg kedatangan Adam Lambert untuk mengadakan konsert di negara kita.
Konsert ini dibantah kerana beliau merupakan Gay dan dikhuatiri akan melakukan aksi2 yang melmpau di atas pentas. Pada pendapat saya konsert sebegini wajib diharamkan dan bukan sahaja untuk Adam Lambert, malah untuk semua artis2 yang berpakaian 'telanjang' lagi2 artis wanita yang pastinya tidak menutup aurat.

Ok la. menjadi tradisi Facebook untuk meng'like' seuatu page dan seperti yang saya katakan saya mmg membantah penganjuran konsert sebegini. Oleh itu saya like page facebook tersebut dan saya dikejutkan dgn statement seorg gadis Nadia Minah (bkn nama sebenar kot) dalam page tersebut.






Page yang dimaksudkan (wallpost kak boo yang mengelirukan)







Inilah wallpost gadis tersebut.

Beliau menggunakan hadis Rasulullah saw sbg hujah untuk mengatakan baginda seorg yg Gay.
Agak terkejut bila nama mcm Islam tapi mengeji pesuruh Allah sehingga sedemikian rupa. dan gadis ini ada mmberi hadis tersebut dan diletakkan sekali link website tersebut dan akhirnya tjumpalah website yang dimaksudkan.


Sumber yang dimaksudkan.




Hadis yang bernombor 1183. Sila lihat ayat yang mengatakan baginda SAW meletakkan lidahnya di dalam mulut cucu baginda.


1183. It is related that Abu Hurayra said, "I never sae al-Hasan without my eyes overflowing with tears. That is because the Prophet, may Allah bless him and grant him peace, went out one day and I found him in the mosque. He took my hand and I went along with him. He did not speak to me until we reached the market of Banu Qaynuqa'. He walked around it and looked. Then he left and I left with him until we reached the mosque. He sat down and wrapped himself in his garment. Then he said, 'Where is the little one? Call the little one to me.' Hasan came running and jumped into his lap. Then he put his hand in his beard. Then the Prophet, may Allah bless him and grant him peace, opened his mouth and put his tongue in his mouth. Then he said, O Allah, I love him, so love him and the one who loves him!'"




Maka gadis ini menjadikan hadis ini untuk kononnya membela Adam Lambert dgn mngatakan bahawa Rasulullah saw ialah gay.

Terase geram dan marah terhadap tindakan wanita ini dan saya cuba melihat website tersebut dgn lebih mendalam. Maklumlah sekarang ini banyak sangat hadis yang bersifat Israelis atau yang direka oleh musuh Islam bagi mengelirukan umat Islam. Bukan hadis sahaja malah ayat Al-Quran juga direka.

Apa yang saya lakukan ialah mencari rakan2 yang boleh membantu ketika itu untuk menterjemahkan hadis tersebut ke dalam bahasa Arab agar kita dapat mencari kebenaran samada hadis ini Sahih atau Palsu. Alhamdulillah Allah telah memudahkan kerja saya apabila saya bertemu dgn seorg rakan berbangsa Arab dari Jordan. Kerja saya menjadi mudah apabila beliau turut bersemangat untuk mencari kesahihan hadis tersebut. Ternyata perkataan meletakkan lidah itu sangat meragukan.

Tentang website tersebut mmg sgt meragukan. Bagaimanapula si Gadis tersebut boleh menjumpai website serta hadis ini dgn bertujuan untuk menghina Baginda SAW.???

Dalam mencari kesahihan hadis tersebut saya cuba membetulkan fahaman gadis tersebut dan alangkah terkejutnya rupanya terdapat ramai dikalangan mereka yang menghina baginda SAW. Sebentar tadi mereka memberi link kepada imej baginda saw, imej kartun yg bersifat lucah btujuan menghina Nabi kita. Astaghfirullah.

Memang pelik. macam mana mereka boleh berkumpul untuk mngatakan untuk menghina Islam dan saya berpendapat mereka berasal daripada mana2 persatuan yang bertujuan untuk menjatuhkan Islam. Mereka mengajak kita untuk berbicara mengenai Islam walhal sebenarnya mereka mahu menjatuhkan Islam. Mereka tergamak mempertikaikan pernikahan Rasulullah saw dengan Isteri baginda Sayyidatina A'isyah r.a dan mempertikaikan jumlah Isteri baginda.

Ternyata tujuan mereka untuk menghina Rasulullah saw dan sebenarnya apa yang mereka pertikaikan itu Allah telah pun memberi jawapannya dalam Sirah Rasulullah saw itu sendiri. Mereka mengatakan Rasulullah saw itu bernafsu kuat tetapi mereka tidak mendalami sirah nabi.

Sirah Rasulullah saw sangat cantik dan dijaga oleh Allah swt. Bnyk kisah2 yang memberikan 1001 pengajaran kepada kita. Tuduhan mereka mengatakan Rasulullah kahwin ramai disebabkan nafsu seks baginda tinggi walhal sebenarnya apa yang dilontarkan oleh mereka itu tidak benar. Rasulullah berkahwin dgn Sayyidatina Khadijah ra pada usia baginda 25 tahun dan tidak pernah berkahwin lain sehingga pemergian Sayyidatina Khadijah ra. Kalau ikutkan akal fikiran,sekiranya anda berada di tempat Rasulullah saw,adakah wajar dikatakan anda gila seks? knp x kahwin awal2 sdgkan usia anda masih muda? Bagi mereka yang memahami sirah nabi banyak hadis2 Rasulullah saw diriwayatkan oleh isteri baginda sendiri. Bagaimana Rasulullah saw dapat mnympaikan syariat Islam kpd kaum hawa sedangkan baginda seorg yang sangat pemalu? Ha melalui isteri2 baginda. **tapi saya rasakan bercakap dgn golongan2 yang mnghina Nabi di facebook itu hanya sia2 dan mereka akan terus menerus mencari kesalahan Rasulullah saw. Kita sebagai umat Islam janganlah terlalu mudah untuk terjebak dalam perkara sebegini apatah lagi website2 hadis yang banyak di Internet sekarang.

Ok berbalik kepada cerita tadi,alhamdulillah Rakan saya dapat menemui hadis asal yang bkemungkinan besar hadis yang dijumpai oleh wanita tersebut adalah tidak sahih.



2163 ـ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ اَبِي يَزِيدَ، عَنْ نَافِعِ بْنِ جُبَيْرِ بْنِ مُطْعِمٍ، عَنْ اَبِي هُرَيْرَةَ الدَّوْسِيِّ ـ رضى الله عنه ـ قَالَ خَرَجَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم فِي طَائِفَةِ النَّهَارِ لاَ يُكَلِّمُنِي وَلاَ اُكَلِّمُهُ حَتَّى اَتَى سُوقَ بَنِي قَيْنُقَاعَ، فَجَلَسَ بِفِنَاءِ بَيْتِ فَاطِمَةَ فَقَالَ " اَثَمَّ لُكَعُ اَثَمَّ لُكَعُ ". فَحَبَسَتْهُ شَيْئًا فَظَنَنْتُ اَنَّهَا تُلْبِسُهُ سِخَابًا اَوْ تُغَسِّلُهُ، فَجَاءَ يَشْتَدُّ حَتَّى عَانَقَهُ وَقَبَّلَهُ، وَقَالَ " اللَّهُمَّ اَحْبِبْهُ وَاَحِبَّ مَنْ يُحِبُّهُ ". قَالَ سُفْيَانُ قَالَ عُبَيْدُ اللَّهِ اَخْبَرَنِي اَنَّهُ رَاَى نَافِعَ بْنَ جُبَيْرٍ اَوْتَرَ بِرَكْعَةٍ.

This Hadith says "That Sayedona Mohammed S.A.W., went during the day Bani Qaynoqa'a market, and was not talking to anyone. He sat in the yard of Fatima house (his daughter, Ali Ben Abi Taleb wife), she was bathing her son. Her son sliped and ran to Sayedona Mohammed S.A.W, and emraced him and kissed him.


Hadis ini diberikan oleh rakan saya agar dapat membetulkan hadis yang sudah dterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris.

Mengenai hadis yg diberikan oleh wanita tersebut saya dan rakan saya masih cuba mencari terjemahannya dalam bahasa Arab. Sekiranya terdapat hadis ini,pastinya terjemahannya bukan sedemikian dan membawa maksud yang lain. Kepada rakan2 yang mempunyai ilmu hadis yang tinggi harap dapat bantu.



Di sini saya ingin memberi sedikit nasihat kepada antum semua dalam berbahas mengenai perkara2 sebegini bersama manusia2 yang cuba mngeji agama Islam.

Setiap perkataan yang kita tuturkan seeloknya diambil daripada Al-Quran dan As-sunnah.
Jangan mudah memberontak dan marah ketika berbahas dengan mereka.
Cuba menasihati mereka untuk bertaubat pada awalnya.
Sekiranya mereka masih menghina Rasulullah saw dan Allah swt, eloklah kita berserah kepada Allah swt. Usaha mereka sebenarnya bukan untuk mencari kebenaran tetapi untuk terus menghina Islam.

nasihat daripada rakan.




Ok di bawah ini terdapat sedikit imej2 yang menceritakan apa yang berlaku dan mereka sewajibnya diatasi.

Kita janganlah terikut2 dengan budaya menjatuhkan hukum murtad ke atas seseorg.
Bertaubatlah sgn segera bagi mereka yang pernah. Ayuhlah kita mendalami lagi ilmu agama kita, ilmu Al-Quran dan Hadis. Siapa lagi yang nk mempertahankan kalam ini kalau bukan umat Islam sendiri.?














Sangat sedih dan kesal atas apa yang terjadi. Mereka terus menerus menghina agama kita dan kita janganlah menghina agama mereka kerana Rasulullah saw xpernah mngajar kita untuk menghina agama lain.

Persoalan yang lain bagaimanakah kita sebagai umat Islam yang mengejar syurga Allah menzahirkan rasa cinta kita kepada Rasulullah saw? sudahkah anda berselawat?

Harap ada yang dapat berkongsi pendapat dan perbetulkan antara satu sama lain. Wallahu'alam. wslm

Saturday, October 9, 2010

Melihat adik sendiri dicabul.

Pada suatu hari yang nyaman, dengan tiupan angin sepoi-sepoi bahasa, sebuah keluarga besar telah pergi picnic di tepi pantai. Keluarga ini merupakan keluarga yang kaya raya. Ada tauke balak, ada tauke minyak, ada tauke minyak sawit, ada tauke getah, ada tauke emas dan macam- macam lagi. Namun, tidak mungkin dalam satu bakul buah itu, semuanya elok, pasti ada jugak yang busuk.

Sebenarnya kehidupan adik-beradik ini mula goyah selepas bapa mereka dibunuh secara kejam di Turki. Kehidupan mereka mula bertelagah sesama sendiri. Bagi abang-abang yang kaya, mereka melupakan adik- adik mereka yang miskin. Bagi adik-adik yang mula belajar hidup berdikari, maka berusahalah mereka membantu adik-adik yang miskin itu semampunya sambil menempelak abang-abang mereka yang mula lupa diri.

Satu hari, semasa keluarga ini berpicnic, seorang adik perempuan mereka telah diculik dan telah dicabul dengan kejam. Perlakuan ini berlaku di depan khemah abang-abang yang kaya ini. Pencabulan si adik itu dilakukan oleh sekumpulan pendatang haram yang suka membuat kacau kehidupan orang lain. Adik-adik yang lemah ini hanya mampu memandang dengan kesayuan. Tetapi si abang-abang hanya melihat dengan keseronokan adik perempuan mereka dicabul kehormatannya di hadapan khemah mereka sendiri.

Tidak lama selepas itu pula, salah seorang adik lelaki mereka pula telah lemas dihanyut ombak. Salah seorang daripada mereka cuba menyelamatkan si adik yang lemas itu tetapi dihalang oleh abang atas alasan, marilah kita bawa berbincang dahulu. Jangan terburu-buru, bahaya!!! Akhirnya, di saat adik perempuan mereka diratah dengan penuh nafsu oleh sekumpulan pendatang haram itu, dan adik lelaki pula hampir kelemasan di tengah lautan, mereka telah duduk berbincang sambil makan makanan yang mewah-mewah dan minuman yang lazat-lazat.

Tajuk persidangan kita hari ini adalah, “Cara-cara menyelamatkan adik perempuan yang dirogol dan adik lelaki yang kelemasan.” Itulah kata si abang sulung selaku pengerusi majlis.

Adik-adik yang lebih muda dengan bersemangat hendak terus bergocoh dengan pendatang-pendatang haram tersebut, dan juga tanpa menghiraukan keselamatan, ingin sahaja terus menyelamatkan adik lelaki mereka yang semakin kelemasan itu. Tetapi dengan tenang si abang-abang berkata,”Inilah orang muda, suka sangat ikut perasaan.”

Cuba sikit hormat orang tua. Kita ambik jalan yang lebih berdiplomasi.” Akhirnya, si abang berjumpa dengan ketua pendatang haram tersebut.

“Ini resolusi kami. Jangan rogol adik kami lagi. Kalau nak sangat tubuh adik kami pun, cuba hentikan rogol tu dulu. Kita buat gencatan nafsu.” Maka mereka pun berbincang. Sambil berbincang itu, pencabulan terhadap adik perempuan itu masih berjalan sambil ditonton oleh adik- beradik yang lain.

Tentang si adik lelaki yang kelemasan, seorang dari mereka cuba mendapatkan bot penyelamat, tapi dihalang oleh abang yang lain.

“Hoi monyet…senyaplah… pengkhianat!” Getus hati si adik yang tidak puas hati kerana bot penyelamat yang ada telah dibocorkan oleh abang-abang mereka.

Akhirnya adik-adik berdarah muda telah diketepikan. Bagi si abang, adik berdarah muda merosakkan keadaan sahaja. Adik-adik muda ada yang dikenakan akta Ikut Suka Aku, dikhatankan buat kali kedua, dirosakkan khemahnya dan pelbagai lagi. Manakala, adik-adik perempuan muda pula ditakut-takutkan akan hilang kehormatannya.

Keadaan semakin genting. Adik-beradik tadi melakukan mesyuarat kononnya tergempar pula. Kali ni mereka agak sepakat. “Kami mengutuk sekeras-kerasnya tindakan pendatang haram mencabul adik perempuan kami.”

“Selamatkan adik kami yang kelemasan.”

Tetapi mereka hanya memasang banner di sepanjang pantai tersebut. Dengan harapan, ada orang yang akan membantu mereka. Adik perempuan mereka semakin terus dicabul. Pakaian adik perempuan mereka sudah tidak ada lagi di tubuh. Adik-beradik tadi hanya terus menonton drama cabul mencabul itu dari dekat selepas bermesyuarat yang kononnya tergempar itu.

Adik lelaki mereka pula sekiranya tadi tangannya kelihatan, kini seolah-olah sudah hampir mati. Hanya menunggu malaikat maut datang mengambil nyawa. Lalu, diangkatlah lagi banner “Selamatkanlah adik kami yang kelemasan” setinggi-tingginya dengan harapan ada orang lain yang membantu.

Bila melihat banner itu tidak berkesan. Mereka bermesyuarat lagi lalu mereka mengeluarkan banner yang baru. Yang lebih cantik dan mahal iaitu,”Adik perempuan terus dinodai. Adik lelaki sudah semakin hanyut di tengah lautan”… adik-beradik lain pula terus bermesyuarat dan mesyuarat untuk menghasilkan banner dengan wording yang lebih menarik….

Itulah kisah keluarga besar di satu tempat yang dirahsiakan namanya.

catatan :

+ adik perempuan itu bernama Palestin.

+ adik lelaki itu bernama Iraq.

+ abang-abang itu Pengerusi OIC & negara-negara Arab yang kaya raya

+ adik-adik yang senyap itu negara umat Islam yang membangun / mundur.

+ adik-adik yang berdarah muda itu gerakan-gerakan Islam

+ bapa yang mati dibunuh itu Khalifah Uthmaniyah

+ mesyuarat itu pula adalah mesyuarat OIC

+pendatang haram tersebut ialah Yahudi,Amerika Syarikat,Zionis dan sekutunya.