Pages

Monday, January 24, 2011

melabuhkan

sumber: hijab

Sunday, January 23, 2011

Islam di Tenang


“Mereka menukarkan ayat-ayat Allah dengan harga yang sedikit (untuk kepentingan dunia), lalu mereka menghalangi (dirinya dan orang-orang lain) daripada agama Allah; sesungguhnya amatlah buruknya apa yang mereka telah kerjakan.” (Surah at-Taubat :9)

Daripada Ali bin Abi Thalib r.a. berkata: Telah bersabda Rasulullah saw.; "Sudah hampir sampai suatu masa di mana tidak tinggal lagi daripada Islam ini kecuali hanya namanya, dan tidak tinggal daripada Al-Quran itu kecuali hanya tulisannya. Masjid-masjid mereka tersergam indah, tetapi ia kosong daripada hidayah. Ulama mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah kolong (naungan) langit. Dari mereka berpunca fitnah, dan kepada mereka fitnah ini akan kembali".

H.R al-Baihaqi



Islam kembali menjadi Asing.

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah saw, "Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang orang yang asing".

H.R. Muslim

Tuesday, January 18, 2011

Al-Fatihah

Salam Alaik.

Bismillah Walhamdulillah Was Salaatu Was Salaam 'ala Rasulillah.

Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai ajal maut kepadanya, (kalau tidak) maka ia (pada saat itu) akan merayu dengan katanya: ” Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku – ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi dari orang-orang yang soleh “ Al-Munafiqun ayat 7.



Dalam sedar atau tidak, kematian itu akan mengejar kita dan masa meninggal kita, kita nih sebenarnya dah bersedia ke belum? Teringat saya kata-kata ustazah saya masa kat SEPINTAR, dia ckp berdoalah agar kita dapat sedari tanda kematian kita, contohnya mendapat sakit yang berpanjangan dan sebagainya. Biar kita ini sempat bertaubat, meskipun begitu janganlah kita berharap agar kematian yang bakal kita hadapi itu sesuatu yang kita dapat jangka.

Semalam di Iskandariah,Nurul Iman, seorang mahasiswi perubatan tahun 3 telah dijemput Allah swt. Arwah meninggalkan kita semua pada awal pagi semalam kerana terhidu gas (carbon monoxide poisoning) dan kalau nak tahu gas nih sangat merbahaya, gas nih odorless,colourless n tasteless, bila terhidu nak menjerit pun tak sempat, dengan cara ini Allah menjemput sahabat kita, insyaallah arwah pergi dalam keadaan jihad berilmu Insyaallah. Sila KLIK untuk berita yang lebih lanjut.

“Supaya Allah mengampunkan bagi kamu sebahagian dari dosa-dosa kamu, dan memberi kamu hidup (dengan tidak terkena azab) hingga ke suatu masa yang tertentu; (maka segeralah beribadat dan bertaqwa) kerana sesungguhnya ajal (yang telah ditetapkan) Allah, apabila sampai masanya, tidak dapat ditangguhkan; kalaulah kamu mengetahui (hakikat ini tentulah kamu segera beriman)”. Nuh ayat 4

Sekadar gambar hiasan.

Saya tertarik dengan salah seorang teman yang kini telah pergi buat selama-lamanya. Siapa yang xkenal saudara Mas Afzal, ye arwah yang banyak menukilkan kalam-kalamnya di blognye sendiri dan juga banyak artikelnya di iluvislam. Arwah sudah pergi kerana kanser. sungguh arwah sangat ramah dan mempunyai pemikiran yang tinggi dan alhamdulillah karya2 arwah yang begitu memberi ilham dan sedikit kesedaran sebagai tanggungjawab seorang mukmin mungkin dapat menjadi saham untuk dirinya sekarang. Saya kira arwah mempunyai bekalan yang cukup baik. (Sila Klik -Blog Arwah-)



Alhamdulillah arwah Mas Afzal pergi dalam keadaan ilmunya sedang disebarkan. Persediaan yang cukup mantap.

Saya terfikir, kalaulah ada yang meninggal dalam keadaan meninggalkan sesuatu. Maksud saya yang paling senang dijumpai ialah 'aksi2' terutamanya di Facebook. Perempuan terutamanya. Imej yang mendedahkan aurat, adakah kalian tidak mengingati mati? Apa jadi kepada imej tersebut sekiranya kalian pergi dahulu sebelum smepat mendelete kesemua imej2 yang menjamah nafsu tuh? Perhatikanlah gerak geri diri kita sendiri, kalau kita takutkan Allah, kenapa kadang2 kita masih terus melakukan kemungkaran?

Saya ada terbaca dalam artikel ketika dalam menyampaikan dakwah, ingatkanlah manusia ini tentang kematian. Ya. Kematian. Kadang2 dalam amal makruf nahi mungkar, kita hanya mengerjakan amal makruf sahaja, ajak orag melakukan kebaikan, tetapi nahi mungkar? selalu x kita menegur kemungkaran?

Dalam kita menuntut ilmu, dalam mengejar kejayaan, ingatlah kejayaan yang sebenar itu bukan pada dunia, tetapi pada akhirat.


"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang terselamat daripada neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)


Wallahu'alam.

Saturday, January 15, 2011

Telah disebut di dalam hadis yang lain bahawa fitnah akan muncul seperti bahagian-bahagian malam yang gelap gelita.



Salam alaik.
Bismillah Walhamdulillah Was Salaatu Was Salaam 'ala Rasulillah.

Tersebut di dalam Sahih Muslim bahawa orang yang tidur lebih baik daripada seorang yang jaga. Terdapat juga di dalam hadis yang lain bahawa fitnah akan mengikut seperti rantai mutiara yang terputus talinya, maka gugurlah biji-biji mutiara itu satu lepas satu. Begitulah fitnah akan muncul di dalam dunia ini (satu persatu).

Sapa yang pernah dengar/tahu/memahami apakah itu zaman fitnah??
Ok la, saya rasa sekarang ialah zaman fitnah. Kenapa ya? Sebab hidup saya kini dikelilingi dengan Fitnah, Oh x kira la dkt Malaysia mahupun di Mesir. Satu pihak kata yang ni x betul, pihak yang lain kata ini x betul. Masing2 menuding jari.

DIRIWAYATKAN daripada Abu Hurairah r. 'anhu bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda : "Fitnah akan terjadi. Pada ketika itu seorang yang duduk lebih baik daripada orang yang berdiri. Orang yang berdiri lebih baik daripada orang yang berjalan (berusaha).
Berkemungkinan fitnah itu akan menarik perhatiannya yang dilihatnya dari jarak yang jauh. Barangsiapa mendapat tempat perlindungan maka berlindunglah dia di situ."
(Bukhari, Jilid 2, ms. 1048)

TOLONG JANGAN DEKATI FITNAH MAHUPUN MENG'LIKE'

Facebook? Oh saya jadi makin naik mual bila tgk status2 facebook yang membawa unsur fitnah. Andailah status itu tepat dan benar, komen2 dpd 'golongan' si pengupdate status tu tau kebenaran sebenar2nya x? Kalau ulasan yang diberi akan 'menghangatkan' lagi isu tuh, bukan ke dah jadi fitnah?

Fitnah ini terjadi antara 2 pihak. tetapi sama asasnya. Orang Islam yang menfitnah sesama mereka. hurm nak guna word 'fitnah' ni mcm kasar sgt.

Kebaikan akan ditinggalkan dan fitnah-fitnah akan dicipta, rasa malu tidak wujud lagi, maruah terjual, permusuhan, pertentangan dan fitnah hawa nafsu menyerlah. Sesiapa sahaja yang terbabit ke dalam kancah fitnah ini, menurut pandangan agama akan binasa. Dengan ini Rasulullah s.a.w. telah bersabda : "Pada masa begini keadaannya hendaklah kamu menjadi sebagai tikar di dalam rumahmu. Jangan pergi ke pasar atau mungkin kamu akan terbabit dengannya."

JANGAN LIBATKAN DIRI KALIAN, LEBIH BAIK HABISKAN MASA ANDA DI RUMAH

Nasihat saya, pada kawan2 yang terlibat, stdy lah bia habis dulu, kalau 'berminat', kajilah dulu,jgn ikut bulat2, kalau perkara itu berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah, jgn lah kita tolak, jgn lah kita nak hina, adapun golongan yang korang percaya itu mungkin baik untuk korang dan menganiaya golongan lain, wujudnya percanggahan hingga terjadi fitnah menfitnah. silalah jauhi fitnah2 ini.

Kita nih dah dikatakan ada akal sebagai seorang mahasiswa. jgn lah kita diperalatkan sehingga nama kita diburukkan.

Bahaya lagi bila korang tersalah fitnah,eh ade ke tersalah fitnah sedangkan fitnah itu dah salah?
korang menuduh seorg gadis baik berzina sedangkan dia tidak melakukan zina, prinsip yang ada sekarang ialah menfitnah. Sama lah kalau korang ckp, *contoh Harap je pakai purdah tapi perangai cm ***** ok la ayat nih mmg ada je, dan ayat ni dilontarkan di facebook aka FB *fitnah berleluasa

Ayat mcm ni bila di'like' dikomen2 lagi, ouh bertambahkah saham menfitnah tuh?

andai kata betullah si gadis purdah sedemikian rupa, janganlah kau lontarkan 'bahasa' sedemikian pada dirinya, adah kau sedang mengutuk dengan berharap org akan membenci sifatnya dan tidak membenci dirinya?

selalu sangat kita berkata dan mengeji sifat orang lain, oh dia makan duit haram, oh dia fanatik itu ini, oh dia belajar x setaraf mana, pernah tak cermin diri sendiri? janganlah nk meludah kelangit, nanti terludah diri sendiri, kalau ada sifat benci diam2 sudah sebab itu mungkin benci disebabkan nafsu/bisikan syaitan.

Disebut dalam sebuah hadis yang lain bahawa : "Ibadat yang dilakukan semasa terbabitnya di dalam fitnah seolah-olah dia sedang berhijrah kepadaku."

Berdoalah memohon pertolongan daripada Allah untuk kita semua dijauhkan daripada unsur menfitnah ini. Bila dah berdoa tuh janganlah kita pun gatal-gatal nk bercakap mengenai orang lain, igt,adakah itu sebagai fitnah?

"Fitnah-fitnah pasti muncul tetapi hanyalah orang-orang yang dipelihara Allah yang selamat daripadanya. Seseorang itu perlulah memohon doa kepada Allah seperti seorang yang sedang tenggelam lemas berdoa kepada-Nya."
(Baihaqi)

Ala kullihal, fitnah ini datang dalam macam2 rupa, entah2 dalam post saya ni pun ada terfitnah orang jugak. Andai kita dengarkan 'sesuatu' kaji dulu, kalau boleh jangan bertindak walaupun 'like' post tuh, takut2 anda juga seperti fitnah yang datang pada malam hari. bagi yang menjadi mangsa fitnah2 nih, apa yang perlu anda buat ialah pertahankan diri anda dengan hujah dan bukti. memohon pertolongan kepada Allah dan banyakkan bersabar, ini semua ujian Allah dan mungkin ujian difitnah itu lebih baik ke atas diri kita daripada ujian yang lain bukan?

"Fitnah itu sedang tidur. Kutukan Allah ke atas orang yang menggerakkannya."

Cermin diri, tuntut ilmu dengan lebih dalam lagi, wallahu'alam

Monday, January 10, 2011

Dunia ini penuh perhiasan dan perhiasan paling indah ialah wanita solehah

Salam alaik Bismillah Walhamdulillah Was Salaatu Was Salaam 'ala Rasulillah.






Wahai kawan2 dan para sahabat, muslimin dan muslimah, semua ada tanggungjawab. biasalah, kalau kita menegur, akan ada yang melenting, "kubur lain2"

Wahai lelaki, jangan hanya melihat, jangan menjadi dayus, jangan mengambil kesempatan, tegurlah muslimah anda. tegurlah rakan anda. bawalah dia ke syurga. Muslimah ini terlalu mudah untuk ke syurga, dan terlalu mudah dirinya ke neraka, peliharalah dirinya.

Wahai wanita, kalian terlalu indah, lebih indah andai kalian mengenakan sifat2 muslimah, anda mampu, jangan mengatakan bahawa anda tidak mahu hipokrit dgn tiba2 menjadi 'baik', sedarlah itu adalah bisikan syaitan. bisikan yang memudahkan jalan anda ke neraka.

Wahai rakan2, wanita terutamanya, kalian cukup indah, yang lawa, putih,hitam,comel,kiut,err ape lagi, disebabkan anda wanita, anda berhak mendapatkan pujian sedemikian, tetapi bukanlah caranya sekiranya pujian itu datang daripada kaum adam yang bukan halal untuk anda, sedikit demi sedikit wajah anda akan ditatap, di facebook? oh semestinya. Gambar2 anda, simpanlah gmba2 itu dgn rapi, bila gmba itu diupload ke facebook, oh makin mudah ke neraka.

Wahai wanita, peliharalah rakan2 anda juga, nasihatilah mereka. Mereka akan menjadi lebih bijak sekiranya mengingati akan kematian.

Wahai muslimah, pilihlah jalan ke syurga, janganlah anda menangguh perjalanan itu, andai jalan itu tertutup rapi, tiada kunci yang mampu membukanya semula.

Wahai muslimin dan muslimah, peganglah rantai Islam, Tali Al-Quran dan Ikatan As-Sunnah, kalian tidak akan sesat. Jangan menghina ulama' mereka ialah pewaris para anbia.

Wallahu'alam

Saturday, January 8, 2011

Gelak ketawa


kita sedang bergelak ketawa sedangkan Palestin masih bermandi darah.

solat berjemaah

Bismillah Walhamdulillah Was Salaatu Was Salaam 'ala Rasulillah.

Daripada Salamah binti al-Hurr r.a. berkata: Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda; "Lagi akan datang suatu zaman, orang ramai berdiri tegak beberapa masa. Mereka tidak dapat memulakan sembahyang berjamaah kerana tidak mendapatkan orang yang boleh menjadi imam". H.R.Ibnu Majah

Tuesday, January 4, 2011

TOLONGLAH JAWAB !

Salam Alaik



Rakan2 yang saya hormati sekalian, silalah jawab soalan di bawah ini, jawablah walaupun anda mahu menangis.


Apakah yang anda minta pada Rasulullah saw sekiranya anda diberi masa seminit untuk bersama dengan baginda?

wallahu'alam T.T

Ummati ummati ummati...

Saturday, January 1, 2011

'Kamus' Melayu, bukan 'Kamus' Islam

Bismillah Walhamdulillah Was Salaatu Was Salaam 'ala Rasulillah.

Salam alaik. Mule2nye selamat tahun baru lah, moga2 2011 nih mnjadi lebih baik dpd tahun2 sebelumnya.

Ok la, Melayu? ap yg korg faham tntg melayu? bg aku melayu ni hanyalah suatu bangsa, bangsa yang ada baik dan ade buruknya. xde sape pun yang lengkap. Tapi pada Islam tiada yang buruknya, semuanya baik. Melayu x menjamin kita ke syurga, Ingat tuh!




video yang saya post nih mmg cukup mnyentuh perasaan, trase malu pun ade jugak sbb diri ini ada title Melayu.

teringt mse skolah rendah dlu,ade sorg kwn india nih,ktorg baik sgt,ade india,cina,melayu,aha and satu hari ni kwn india ni menangis sbbade kwn2 melayu yang lain ejek2 die, rse sebak kot ble terigt si kwn sorg nih,dia dah la baik tapi sbb kesalahan yang kecik kne ejek smpai mcm tu skali, maybe time tu kwn2 yang lain nih tmasuk diri ni x matang,so xpat bezakan yang baik ngn buruk.

berbalik kt video atas nih, bagi saya lah sbg manusia yang dikurniakan akal utk berfikir, knp lah sampai diugut sebegitu sekali, sebab 'diugut' mcm tu saya rasa lepas ni video2 macam tu akan bnyk diupload. maksudnya mungkin protes dpd mskt kaum india atau lain2 pertubuhan akan wujud disebabkan kejadian ini. *harap x berlaku.

Islam mengajar untuk kita lebih bersikap tenang dan menerima sesuatu teguran, bermesyuarat dah diajar, *err ayat dalam al-quran tapi x igt surah mane.

Apa yang berlaku dalam video ini adalah berasal daripada 'kamus Melayu' bukan dalam 'kamus Islam'. andai benar apa yang dikatakan oleh karam singh walia iaitu melayu ini lan*** dan sebagainya, apa yang saya boleh ckp knp org di situ nak marah2? Karam singh walia x menipu, die perkatakan perkara yang benar, tgk lah btape hancurnya masyarakat Melayu sekarang, kes buang bayi, kes pergaulan bebas, bukan ke yang 'kantoi' tu semuanya melayu?

Rasulullah saw pernah bersabda,
Tidak akan berzina seseorg yang berzina ketika dia berzina,ketika dia seorg mukmin.
dan Tidak akan mencuri seseorg yang mencuri ketika die mencuri,ketika dia seorg mukmin,
dan Tidak akan meminum arak ketika dia minum arak,ketika dia seorg mukmin.
riwayat Al-Imam Bukhari dan Al-Imam Muslim.

Hadis ini menerangkan bahawa bila mana seorg itu ada iman dihatinya, dia xkan melakukan perbuatan2 sedemikian, awak pegang islam, awak selamat. percayalah:)

Ada x ckp awak melayu? awak selamat? eh ade je, tp selamat dunia la kot, Rakan2 sekalian, janganlah ada antara kita yang terlalu ekstrimis dalam memperjuangkan bangsa, takde pekdahnye melainkan anda korbankan diri anda untuk Islam. Apa2 pun jadikan islam sebagai panduan,

berkenaan video ini, saya harap sgt dpt berbual dgn karam singh walia untuk membezakan islam dan melayu TT

Wallahu'alam