Pages

Sunday, November 25, 2012

berehatlah


Dalam Al-Quran, ataupun hadis2 nabi banyak mengisahkan kisah2 utk kaum bani Israel, dan juga beberapa nama yang disebut seperti Abu Lahab yang dilaknat oleh Allah swt scr direct. Maka ayat2 yang dibaca ini haruslah kita mngambil intipati sedalam-dalamnya agar pkara itu tidak berulang ke atas diri kita.



Tuan Guru Tuan Ibrahim Tuan Man, ada mengingatkan kpada kita agar tidak sesekali memandang sesuatu ayat yang diturunkan kpd kaum2 tertentu tidak terpalit kepada kita. Benar, hukuman dan laknat Allah itu kepada Bani Israel, kepada Abu Lahab, akan tetapi tidak wajar untuk kita menghela nafas lega, menidakkan ayat2 Allah dgn bermonolog "Bukan aku yang disebutkan" sehingga kita selangkah demi selangkah mula mengIdolakan umat2 yang dibenci Allah ini.

Kehidupan ini sperti roda. Ia berpusing, ada kalanya kita di atas, ada kalanya kita di bawah. Roda ini berputar di atas muka bumi, melalui jalan-jalan yang sudah dilalui oleh roda-roda yang lain. Maka tidak mustahil untuk kita juga melalui jalan-jalan yang dibenci oleh Allah. Maka itu kita diberi peluang untuk meneruskan perjalanan atas jalan-jalan yang murni, yang pernah dibajai dengan kisah-kisah teladan agar kita mengambil ibrah dpd apa yang berlaku.


Ada kalanya kita terlalu sibuk dengan kehidupan di dunia, sbg contoh, kita menguruskan program. Kita yang memerah otak, kita yang melaksanakan, kita yang merancang, maka sehingga satu tahap, kita terlalu sibuk dan mula meremehkan ibadah2 sunat. Kita bkerja, tapi mana dhuha kita? mana witir kita? mana Qiamullail kita? Sehingga Allah menegur kita dalam ayat berikut (Mereka telah melupakan kepada Allah, maka Allah melupakan mereka) rujuk surah At-Taubah, ayat 67


Maka sebelum terlambat, sesibuk mana pun kita, ambillah satu malam, untuk kita berehat. Rehat kita bukan dengan perkara-perkara yang lagha, menonton wayang, bermain game, makan puas2, akan tetapi, sebagai pejuang dan tentera Allah, rehat kita ialah sujud di atas tikar sejadah sebagai satu makanan rohani kita.

Masih belum terlambat untuk kita kembali kepada Dia agar Dia terus membimbing kita ^^ Lebih baik juga untuk kita mempunyai tanggungjawab lalu kita menyusun masa kita berbanding kita ditipu dengan masa lapang seterusnya roda kehidupan kita kembali melalui jalan jahiliyah >.<


No comments: