Pages

Saturday, June 22, 2013

Peliharalah.

2 tahun lepas, sebelum melaksanakan tawaf wida' tanda bakal meninggalkan tanah haram, saya menghabiskan selepas waktu subuh hingga ke waktu dhuha utk melihat dan menghayati suasana tawaf di Kaabah. Kalau tak salah, dah masuk 10 malam terakhir dah waktu tu.


Memang sgt ramai. Itulah kali pertama saya melihat dan merasai secara live berada di kawasan yang dipenuhi jutaan manusia.


Kali kedua dan ketiga ialah sejak pindah di Rabaah setahun lepas. Kali kedua tak dapat stay lama sebab ada urusan. Alhamdulillah kali ketiga sempat merasa dari waktu subuh sehingga waktu Isya (sekarang jalan penuh dgn sampah 😅)




Secara kasarnya, himpunan ini bagi menyatakan pendirian rakyat Mesir utk menolak sebarang bentuk keganasan yang memaksa pletakan jawatan Presiden Mesir sekaligus menyatakan sokongan kepada Dr Mursi


Acara secara rasminya dimulakan sekitar jam 4.30 petang. Dengan ucapan daripada setiap NGO Jemaah Islamiyah yg berada di Mesir. Rata-rata ucapan adalah daripada wakil Ulama. Sesungguhnya ulama menyokong penuh kepimpinan Mesir.


Laungan Takbir, kalimah Jihad menjadi laungan dan sorakan sepanjang Hari. Di waktu Maghrib, kami bsolat Jemaah secara serentak. Di atas jalan bhamparkan kertas dan poster juga bendera, kemudian diiringi dengan bacaan doa qunut yang betul-betul menyentuh hati.



"Allah adalah tujuan kami, Rasulullah teladan kami, al-Quran perlembagaan kami, Jihad jalan kami, mati syahid di jalan Allah, cita-cita kami tertinggi."


"Peliharalah presiden kami, gagalkanlah perancangan mereka yang mahukan Islam ini lesap di muka bumi Mesir"


30 hb ni puak Mubarak pula yang akan mengadakan himpunan, mendesak Presiden Mursi meletakkan jawatannya. Pada 28/6/2012 yang lalu, Presiden Mursi diangkat menjadi Presiden Mesir yang pertama melalui pilihanraya yang bersih.


Saya tak tahu lah pengisian bagaimana dalam perhimpunan 30/6 nnti. Kalau hari ini rakyat Mesir bergantung harap kepada Pemilik Segala Kerajaan untuk menggagalkan perancangan musuh. Kalau 30 Jun nnti apa pula pergantungan mereka.


Masa solat Jumaat tadi, sempat terdetik dalam hati "Panas bak hang jalan raya ni, cmna nak sujud lama-lama ni 😣 tiba-tiba ada orang arab hamparkan poster sebagai lapik 😭😭😭"


****


Tak lama dah dekat Mesir ni. Apa lah yang aku dapat sumbangkan di Msia nanti. Kalau jadi doktor pun, bukannya hebat sangat. Nak jadi orang masjid pun, bacaan tunggang langgang, haih 😰

**Mintak maap Soleh, x dpt nak ziarah baby, terkurung dkt Rabaah 😭


No comments: