Pages

Sunday, September 1, 2013

Saat rehat

Kita pernah dan dibiasakan dengan kalam "Beribadahlah seolah-olah kamu akan mati esok hari". Maka mati itu memerlukan persiapan. Persiapan itu ialah ibadah.



Dan penghalang kepada ibadah ialah maksiat. Sebab itu Nabi Muhammad saw menasihatkan untuk kita mengingati pembunuh kelazatan dunia iaitu mati. Bila terdetik untuk ke arah maksiat, maka ingatlah mati. Siapa yang berani menjamin 5 minit kemudian kita masih bernafas?


Bagi orang mukmin, mati ini dilihat sebagai tempoh untuk kita berehat. Mati sebagai suatu kejayaan. Kita rasakan hidup ini penuh dengan masalah. Kita mengerah seluruh tenaga, harta, masa, dengan 1001 masalah yang ada kita masih lagi teguh dan sabar, tiba-tiba kita dimatikan. Dunia mungkin bersedih akan tetapi hakikat yang berlaku si mati menemui kejayaan yang sebenar. Iaitu Husnul Khotimah.


Setiap perkara yang diciptakan dan ditetapkan untuk kita lalui hakikatnya itulah yang terbaik. Kejayaan, kegagalan, musibah, masalah semua itu pasti akan dilalui. Ada saat kita bergembira, ada saat kita bersedih. Ada saat kita ditimpa dengan pelbagai masalah, tetapi mereka yang beriman akan yakin bahawa kesemua ini sebenarnya yang terbaik buat mereka.




Kematian yang baik, yang indah merupakan impian setiap manusia yang beriman. Setiap perbuatan kita mencorakkan saat kematian kita. Maka kerinduan untuk mati itu memuncak apabila kita dikelilingi dengan mereka yang menemui Husnul Khotimah.


Namun silap juga kalau terlalu mengharapkan agar kematian itu sampai maka kita pun melepaskan segala tanggungjawab yang ada. Baik kepada rakan, keluarga, masyarakat dan guru. Semuanya perlu dijaga kerana suasana kematian kita juga akan dipengaruhi oleh mereka yang bersama dengan kita.


****


Teringat dalam sedutan rancangan realiti, "Laukana Bainana" Jika kita diberikan suatu masa untuk bersama dengan Baginda Saw, apakah yang akan kita pinta?


Soalan ini dijawab oleh seorang wanita, "Aku ingin Rasulullah saw membawa aku keluar daripada dunia ini"


Aku juga ingin dibawa keluar. Kisah yang menimpa untuk hari ini pula tidak lagi aku mampu menerimanya dengan senyuman. 




وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ

Do not be discouraged or grieved. You alone will have true dignity [if you only are true believers.] (Quran 3:139)


P/s: tenanglah :)

No comments: