Pages

Wednesday, September 11, 2013

Soal Hati

Mungkin dahulu kita mudah untuk menghafal al-Quran tapi kini menjadi sukar. Dulu kita mudah menangis bila mendengar kisah saudar mara kita yang dibunuh di negara yang lain tapi kini kita menjadi sepi. Dan macam-macam lagi perubahan yang berlaku.


Semua ini berkait rapat dengan soal hati. Dan baik buruk hati kita ini hanya Allah dan kita sahaja yang boleh melihatnya. Mahu tak mahu, kita sendiri yang harus sedar akan status hati kita bagaimana. Dan kita kena cepat sedar. Cepat-cepat beristighfar dan bertaubat untuk membersihkan hati kita.




Adakalanya hati yang baik ini mudah untuk kita kenali. Biasanya melalui penyampaian nasihatnya. Mereka yang berhati mulia ini, nasihatnya kadang kala sudah biasa kita dengari. Tetapi disebabkan dia yang menyampaikannya kepada kita, maka dengan mudah kita terus tersentuh.


"Allah akan jaga enta"


Kadang-kadang 4 perkataan ini selalu kita dengari. Tetapi disebabkan Allah menemukan kita dengan mereka yang berhati bersih, lalu nasihat yang disampaikan ini membuatkan kita tersentap, tersentuh.


Pimpinan kena ada beberapa sifat, antaranya sebagai pengajar, murabbi. Kadang-kadang kita pandai mengajar, kita mahir ilmu sekian-sekian tetapi penyampaian kita tidak mudah diterima atau sukar untuk melekat. Maka nya kita kena semak bagaimana hati kita sebenarnya? Keikhlasan kita, amalan kita dsb.



Moga Hati kita lebih lembut dan putih dpd pau panas ni #eh


Al-Fadhilat, Dr Syeikh Yusuf al-Qardhawi melalui karangan kitabnya "Fi Da'wah ila Allah" menyebut Daie bukanlah Khatib, khatib ini menyampaikan apa yang tertulis atas kertas sedangkan Daie ini menyampaikan apa yang ada di hatinya, di lidahnya, melalui artikelnya, melalui kelas pengajiannya. Daie juga bukanlah mufti. Mufti menetapkan apa yang halal dan haram. Sedangkan Daie menjaga mad'unya dpd mendekati yang haram.


Kalau hati tak bersih, guana nak membimbing orang lain? Soal hati.



No comments: