Pages

Thursday, August 29, 2013

Pelajari dan Aplikasi

Dalam sirah ar-Rasul saw, kita pernah diceritakan bagaimana Sayyidina Abu Bakar menenangkan Sayyidina Umar ketika mana Sayyidina Umar tidak dapat menerima tentang kewafatan Rasulullah saw.

Lalu Sayyidina Abu Bakar membawakan ayat ini sebagai peringatan kepada Sayyidina Umar ra.

وما محمد إلا رسول قد خلت من قبله الرسل أفإن مات أو قتل انقلبتم على أعقابكم ومن ينقلب على عقبيه فلن يضر الله شيئا وسيجزي الله الشاكرين

Ketika mana Dr Asri meletakkan jawatan sebagai YDP PAS, lalu bersoraklah perwakilan yang hadi pada muktamar ketika itu. Kemudian ayat yang sama juga dibacakan untuk menenangkan hadirin yang hadir.

Antara sedih dan suka. Antara kasih dan Benci, ayat ini menjelaskan bahawa pembawakan Islam itu perlu diteruskan. Ia digerakkan oleh Jamaah, bukannya individu. Pimpinan itu kita kasih, atau kita benci, berubah posisi pimpinan kita maka kita kena teruskan perjuangan tersebut.

Dipelajari untuk Diaplikasi.

Arwah Lah yang sudah memasuki hari kedua pemergiannya memang sangat menguji kekuatan diri ini. Sekali sekala merenung ayat di atas. Bagaimana Sayyidina Umar ra boleh lembut hatinya setelah dibacakan ayat ini, ternyata hati ini sangat keras untuk menerima ayat ini.

Begitu juga dengan perkara-perkara yang berkaitan dengan rahsia Allah. Leka pula bila melihat orang lain mendirikan rumah tangga, menimang cahaya mata, atau pun saudara yang jauh meninggal dunia, padahal perkara ini seharusnya menjadi peringatan bahawa kita kena bersedia.

Bersedia untuk menjadi seorang suami. Seorang bapa. dan sekujur jenazah.

Bila ketetapan ini terpalit pada sahabat yang rapat, baru diri ini terhantuk. Rupanya aku terlalu lalai selama ini.

Kalau nak ceritakan kebaikan arwah, memang tak terkata. Hikmah orang yang menjaga al-Quran. Ada orang menjadi Hafiz. Tapi tiada keiizzahan sebagai seorang Hafiz. Tetapi alhamdulillah, Allah pertemukan kami dengan Lah, seorang yang saya boleh gelarkan sebagai Hamlatul Quran. Al-Quran ada pada diri Lah.

Bila tengok Lah, dengar apa yang Lah cakap, memang terkesan. Kadang-kadang isinya simple. Dah selalu dengar. Tapi penyampaian dia menyentuh hati. Semuanya kerana Lah mempraktikkan al-Quran dalam kehidupannya.

Sedangkan tengok Lah dah mcm ni, mcm mana pula bila terjumpa Rasulullah saw ye? :')

Bukanlah kami sedih kerana Lah sudah pergi, kami akui, group Majlis Presiden (Pengerusi ketujuh-tujuh cawangan) kini sunyi seketika. Kebiasaannya Lah yang akan initiate perbincangan. (Saya tukang karut lebih) Sedih tu ada la sikit. Yang paling penting kami cemburu kerana Lah dijemput ketika dia berada di atas jalan perjuangan.

"Tidaklah dikira seorang Hamba itu Istiqamah dalam perjuangan hingga dia mati dalam perjuangan"

Mengapa Allah bagi aku peluang untuk hidup lagi hari ini?
Kerana dosaku sangat banyak.Allah bagi peluang untuk bertaubat lg.Begitu pemurah sekali Allah.Mati itu tidak mengenal tua dan muda.Gunalah sebaiknya masa yang ada.Sungguh demi masa, manusia itu sangat rugi.
Astaghfirullah.Pray4Egypt
Antara status-status terakhir arwah.

Tenanglah.

***

Sebenarnya sampai sekarang tak boleh nak bkerja T.T Asyik teringat ke mung. Sampai mimpi hang reply whatsapp >.< Lah, jumpa di Syurga Lah >.<

No comments: