Pages

Monday, May 31, 2010

Luahan hati saya.

Salam Alaik.
Ape khabar para pembaca?sihat?bersyukur lah kalian,serta wujudkanlah rasa menyesal kerana diri korg termasuk saya tidak dapat menertai konvoi bantuan ke Gaza.

Hari ini 31Mei dan pada2Jun saya akan mengambil peperiksaan bertulis Anatomy. Huh gementar kot. Harap2 berbekalkan ilmu di dada, dapatlah menjawab ke semua soalan yang keluar. Ikut pelan,hari ni snanye nak stdy,tp sejak mlm (30mei) alhamdulillah internet sudah di pasang n dapatlah saya menonton livestream tntg perkembangan yang berlaku di atas kapal yg membawa aktivis ke Gaza dalam misi membawa bantuan ke sana.

Doa dan tawakal saya panjatkan kepada Illahi moga2 perjalanan mereka dilindungi dan semua amanah dan bantuan daripada seluruh masyarakat dunia dapat disampaikan dgn segera.



Sejak Isya' mlm tersebut,saya dan ahli bait yg lain menonton berita yg dibawa secara langsung walaupun berbahasa turki,arab,perancis,namun kami menontonnya untuk merasa keadaan mereka. Saya yakin para penduduk di Gaza ternanti2 kehadiran mereka. Namun begitu suasana sedih pula menyelubungi masyarakat dunia apabila Israel terus merampas keenam2 kapal konvoi dan langsung tidak membenarkan bantuan dihantar ke Gaza. Kejadian itu berlaku di perairan antarabangsa, Askar/komando Israel telah bertindak ganas ke atas mereka yang tidak bersenjata,mereka yang terdiri dpd kanak2 seusia 1tahun dan org tua berumur lewat 80-an.

Sedih,Geram dan Marah. !9 org telah gugur. Puluhan yang lain cedera. Knp Israel berdegil tidak membenarkan mereka memasuki kawasan gaza?





Apa yang saya tahu, terdapat banyak persoalan yang dibangkitkan masyarakat antarabangsa.

1) Mengapa kejadian ini berlaku di perairan antarabangsa? Bukankah Israel tidak berhak untuk mengganggu perjalanan konvoi?
2) Bukankah Kerajaan Turki telah memberitahu bahawa konvoi terdiri daripada aktivis pengaman dan tiada senjata dibekalkan?
3) Mengapa serangan dilancarkan juga setelah pihak konvoi mengibarkan bendera putih?
4) Mengapa Israel ingin melakukan serangan walaupun tiada kapal perang mengiringi kapal konvoi?Apetah lagi pesawat atupun jet pejuang?
dan terlalu banyak persoalan yang semua masyarakat dunia ingin lontarkan, since 1948, trlalu bnyk perjanjian dan cubaan damai dilaku,but if succeed pon, Israel will break it again,n smpai sekarang, ape yang telah berlaku? Seluruh masyarakat dunia tahu ape yang terjadi.

dan


Israel cuba membela nasib yang menimpa ke atas komando mereka yang dilaporkan cedera parah setelah mendarat di atas salah sebuah kapal konvoi,pelbagai alasan yang digunakan Israel yang saya dapat kongsikan bersama antaranya,
1) Kapal yang membawa bantuan sebenarnya mempunyai kaitan dengan Global Jihad, iaitu pengganas di seluruh dunia.
2) kapal tersbut mempunyai kaitan dengan hamas dan membawa bantuan ketenteraan untuk Hamas.
3) Ketika mendarat di atas kapal konvoi,mereka mendakwa menjumpai pelbagai jenis senjata dan bom.
4) Aktivis merupakan pencetus keganasan kerana menyebabkan komando2 mereka cedera parah hingga dimasukkan ke hospital di Israel.
5) Mereka berkata, masyarakat dunia tidak tahu fakta asas iaitu Hamaslah yang membunuh rakyat di Gaza.

dan banyak lagi alasan yang mereka kemukakan demi mempertahankan mereka adalah benar dan merupakan negara yang memperjuangkan keamanan dunia.


Saya bertanya kembali,

1) Kenapa komando yang dilatih boleh cedera akibat serangan oleh aktivis yang tidak mempunyai langsung ilmu ketenteraan, mana kemahiran komando anda?
2) Israel sibuk ingin menuntut bela atas tentera mereka yang cedera,bagaimana pula serangan mereka pada 2009?Senjata kimia yang digunakan,bukankah salah disisi undang2 antarabangsa?


Saya melihat di berita al-Jazeera ini, kebanyakan pemimpin2 di seluruh negara serta-merta mengeluarkan statement,menentang dan mengutuk keras tindakan israel. France,Turki,Iran,Sweedan,dan pelbagai negara,AKAN TETAPI saya amat kesal apabila tidak mendapat sumber dpd sesiapapun berkenaan KENYATAAN Kerajaan Malaysia. Mana PM 1MALAYSIA??? Pagi tadi saya membuka blog Tun.M dan melihat sendiri bahawa beliau kesal atas ape yang terjadi,kemudian rakan saya Akmal memberi link blog AnwarIbrahim, beliau juga mengutuk keras tindakan Israel ini, adakah PM kita tersepit dalam genggaman Israel, ADAKAH Malaysia mempunyai hubungan diplomatik secara tertutup dengan Israel? Tepuk dada Tanya Kerajaan.






Waktu yang ada pada hari ini sepatutnya saya gunakan untuk mengulangkaji pelajaran di mana peperiksaan sangat hampir, rakan saya ade yang menegur untuk terus mengulangkaji pelajaran, katanya berita ini malam2 pon boleh baca,boleh lihat.

Tetapi pada saya,perasaan mengetahui seseorang itu sedang syahid dan TELAH syahid sangat berbeza. Berita yang diketahui secara live dan secara tertunda sgt berbeza. Terima kasih atas semangat yang telah diberikan oleh rakan2 saya untuk terus bersama mengetahui dan merasai suasana cemas dan genting yang berlaku ketika diserang oleh Israel. Sungguhpun saya berharap,saya dapat bertawassul pada hari peperiksaan nanti.

Terus menerus saya menyuarakan isi hati saya di laman Facebook,mengupdate status2 tentang ape yang berlaku di atas kapal,suasana cemas yang terjadi,terima kasih kepada rakan2 yang memberi respon,akan tetapi,saya juga sangat kesal kerana,saya mempunyai 1000 lebih rakan di facebook namun tidak sampai 50 orang pun yang mengikuti perkembangan terkini. Status mereka seperti tidak tahu apa yang terjadi. Apakah ini sifat kita sebagai satu Ummah? Status tentang makanan,baru balik dating,kasut hilang,binatang kesayangan,tetapi bagaimana sokongan kita semua? Mungkin orang ramai hanya berkata kita yang jauh ini hanya mampu berdoa,tetapi mana kesungguhan anda berdoa?Adakah di atas tikar sejadah sahaja?itu pun kalau sembahyang? Seharusnya laman2 sosial ini kita gunakan untuk berdiskusi dan mengutuk keras serangan yang dilakukan Israel. Kita memupuk kembali semangat kita untuk merasa sakit dan menangis atas apa yang terjadi. Bersyukur saya kerana masih mempunyai rakan2 yang bersemangat dalam mengutuk keras kekejaman yang berlaku.


Selaku seorang yang bergelar manusia,saya berharap dapat terus menonton ape yang sedang berlaku di atas kapal,adekah nyawa2 para aktivis selamat?ketahuilah mereka itu ade juga yang bukan Islam dan saya beranggapan mereka lebih mulia daripada sesetengah antara kita kerana dapat memberi bantuan kepada Gaza. Wahai rakan2, marilah kita memperjuangkan suara seorang manusia membantah.

Terbaru saya mendapat berita bahawa terdapat pesawat di Gaza barat dan utara memungkinkan serangan balas akan berlaku. Moga2 Israel akan diserang dan bersatulah masyarakat dunia, bersatulah Ummat Islam!! Bebaskan Palestin dgn Jihad dan Khalifah!! Allahuakbar!!


Sekian,harap maaf sekiranya ejaan tidak betul. Wallahu'alam
Salam Jihad!

1 comment:

ms dr.nisa-to-be said...

btol..aku pon x leyh study lgsg harinih sbb sgt geram memikirkan tindakan zionis laknatullah tuh....doakan sume selamat!