Pages

Wednesday, October 13, 2010

Penjelasan hadis nabi yang dipermainkan.

Salam Alaik.
Alhamdulillah saya masih lagi sempat bernafas dan masih lagi dikurniakan nikmat Iman dan Islam. Teramat sedih ble melihat seseorg yang dahulunya menjadi manusia yang mengucap dua kalimah syahadah tetapi kini sudah ditarik nikmat Iman dan Islam. Kita hidup di dunia bukan selama2nya. Carilah ilmu. Bentengkanlah diri anda semua dgn ilmu,agama dan cahaya Iman. Igtlah, Al-Quran dan As-Sunnah xkan menyesatkan kamu.





Sangat sedih dgn tindakan saudara kita. Berikut ialah perbualan antara seorg ibu dan anaknya. Marilah kita berdoa agar iman saudara Tajul kembali dan dapat merasai 2 nikmat yg tbesar iaitu Iman dan Islam.


Masih igtkah hadis Rasulullah saw yang dijadikan bahan mainan oleh salah seorg umat manusia di Malaysia? Hadisnya seperti berikut.

1183. It is related that Abu Hurayra said, "I never sae al-Hasan without my eyes overflowing with tears. That is because the Prophet, may Allah bless him and grant him peace, went out one day and I found him in the mosque. He took my hand and I went along with him. He did not speak to me until we reached the market of Banu Qaynuqa'. He walked around it and looked. Then he left and I left with him until we reached the mosque. He sat down and wrapped himself in his garment. Then he said, 'Where is the little one? Call the little one to me.' Hasan came running and jumped into his lap. Then he put his hand in his beard. Then the Prophet, may Allah bless him and grant him peace, opened his mouth and put his tongue in his mouth. Then he said, O Allah, I love him, so love him and the one who loves him!'"

Mereka menjadikan hadis ini sebagai alat untuk menghina Nabi kita dan menghalalkan perkara yang haram. Apa yang dihalalkan itu saya rasa pembaca sudah faham melalui post saya yang lepas. Terasa malu untuk menulisnya. Nauzubillah

Sebentar tadi,Alhamdulillah akhirnya saya mendapat jawapan kepada hadis ini dan sesungguhnya hadis2 Nabi ini pasti ada jalan ceritanya dan maksud yang cuba disampaikan.

Pada suatu hari Rasulullah saw menziarahi rumah anakNya dan di sana terdapat cucu kesayangan baginda iaitu Sayyidatina Hassan dan Sayyidatina Hussein. Rasulullah saw mendapatkan mereka berdua lalu dicium oleh baginda leher Sayyidatina Hussein dan mencium mulut Sayyidatina Hassan. Lalu Sayyidatina Fatimah bertanya kepada baginda Rasulullah saw tntg perkara tersebut. Rasulullah saw bersabda dgn maksud nanti kelak akan sampai satu masa yang mana Sayyidatina Hassan akan diracun dan Sayyidatina Hussein diracun. Itu merupakan mukjizat Nabi Muhammad saw.

Syukron kpd ustaz Malik yang sempat menerangkan kpd saya tentang hadis ini.

Sesungguhnya nikmat yang kita rasa ini akan terasa berharga apabila kita kehilangannya seperti nikmat sihat. Kita akan menghargai nikmat sihat bila kita sakit. Begitulah Iman dan Islam. Tetapi bukan bermakna kita kne hilang nikmat ini baru dapat merasai kenikmatannya, kita kena hargai nikmat yang Allah berikan ini kepada kita dgn mndalami lagi Al-Quran dan As-Sunnah. Siapa lagi yang nk mndalami ilmu tersebut kalau bukan kita? Wallahu'alam.

4 comments:

School Of Tots said...

Alhamdulillah, blog yg bermanafaat. Teruskan perjuangan. Pandanglah segala ciptaan Allah ini dan Fikirlah. Betapa Allah itu Maha Berkuasa dan kita ini hamba-Nya yang maha kerdil. Bergantung haraplah pada Allah tidak pada yang lain. Semoga kita dilimpahi hidayahnya.

Apabila manusia menganggap dirinya bijak dan sanggup merosakkan akidah sehingga menjadi syirik dan murtad, maka manusia itulah yang maha rugi. Berdoalah agar dikukuhkan akidah kita walau di mana kita berada kerana semuanya milik Allah jua.

Robbie John said...

Teka sapa budak tuhh...
Hensem la budak tu...

AriFrukAi!! said...

salam alaik. nice, mcm mana dgn iman kau?

F.Walker Shooter said...

MasyaAllah ko tajul..kalau di ikutkan hukum, pancung sampai mampus!