Pages

Tuesday, November 27, 2012

Cara membeli Tanah Palestin


المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه

”Seorang muslim adalah saudara bagi muslim lainnya, tidak boleh menzalimi dan membiarkannya (dizalimi)” (HR. Muslim, At-Tirmidzi, Abu Dawud, dan Ahmad).



Memboikot barangan Israel membawa maksud kita tidak memberi apa-apa bentuk kewangan ataupun support kepada israel melalui ekonomi terutamanya, Memboikot McD misalnya, kita tidak membeli McD lantas memelihara harta kita daripada terus disalurkan kepada Israel untuk memajukan ekonominya.

Logik akal, barangan yang diboikot itu rata-ratanya produk yang kita boleh dapatkan dgn alternatif lain. Makan Burger Mcd, boleh je makan Burger Ramli misalnya. Sebelum membeli barangan Boikot, cuba berfikir, "Burger kau boleh buat sendiri kot o.O"

Rindu ramly burger. Macam nak balik Malaysia >.<

Saudara kita dizalimi. Bukan sahaja di Palestin, cuba kita lihat Di Syria, Di Thailand, Di Arkan, dan seluruh tanah umat islam di atas muka bumi ini, lihatlah bagaimana mereka dizalimi sedangkan kita pula sedang menzalimi diri sendiri. Mana rasa cinta kita terhadap sahabat-sahabat dan saudara kita yang lain?


مثل المؤمنين في توادهم وتراحمهم وتواصلهم كمثل الجسد الواحد, إذا اشتكى منه عضو تداعى له سائر الجسد بالحمى والسهر

“Perumpamaan orang-orang mukmin dalam hal cinta dan kasih sayang mereka adalah seperti satu tubuh. Jika salah satu bahagian tubuh merasa sakit, maka seluruh anggota badan akan merasa demam dan susah tidur”


Di saat akhir pemerintahan Kerajaan Islam Turki Uthmaniyah, datang menteri Luar Britain(Seorang yang berbangsa Yahudi) *Kalau x silap* menghadap Khilafah yang terakhir iaitu Sultan Abdul Hamid 2.

Sultan Abdul Hamid 2

Datangnya MB ini dgn tujuan untuk memberi tawaran kepada Kerajaan Islam pd ketika itu dalam keadaan Kerajaan Turki Uthmaniyah menanggung beban hutang yang banyak.

MB Britain tersebut berhajat untuk membeli tanah Palestin dengan harga yang sangat tinggi. *Dalam keadaan Kerajaan Britain tidak mempunyai duit sebanyak itu akan ttapi MB ini yakin, sekiranya dana dikumpulkan untuk membeli Tanah Palestin, maka pasti ummat Yahudi akan berpusu-pusu memberikan sumbangan demi mengembalikan tanah Palestin kepada bangsa mereka.

Cadangan ini ditolak mentah-mentah oleh Sultan Abdul Hamid 2 dengan berkata, Tanah Palestin ini bukan milik aku, tetapi ianya milik Umat Islam secara kseluruhan. Maka hasrat MB Britain untuk membeli Tanah palestin gagal.


Tetapi, hari ini, Yahudi sedikit demi sedikit telah pun mengambil tanah palestin ini sedikit demi sedikit hingga akhirnya tinggal cebisan-cebisan tanah untuk umat Islam. Yahudi tidak dapat membeli tanah Palestin, lalu mereka merampasnya tanpa membayar sesen pun kepada mana-mana pihak.


Sudahlah Yahudi tak bayar, Umat Islam juga yang menyumbang kepada Israel. Negara Arab juga yang menjual minyak kepada US. Kita juga yang melanggan barangan Israel. Sedar atau tidak, kita dengan MB Britain tiada bezanya. Kita juga membeli Tanah palestin untuk Israel Laknatullah 'alaih.


Palestin, Baitul Maqdis merupakan tanah yang diberkati Allah swt sehingga dinukilkan dalam Al-Quran dalam surah Al-Isra' pada ayat yang pertama. Dari segi kedudukan atas peta dunia juga sangat strategik. Makanya tanggungjawab kita semua untuk sama-sama cakna dengan Isu yang berlaku ke atas Tanah Kita ini.

Benar, umat Melayu ni sekejap je bising-bising. Nanti senyap balik. Daripada kita senyap terus, lebih baik kita bising sekejap-sekejap. dan yang sudah cakna sekejap-sekejap, jom cuba cakna dengan lebih kerap lagi. Ini isu Aqidah. Isu saudara kita. 

Jadilah orang mukmin yang berguna, yang berfikir. Bukannya Mukmin yang mandom.



لاّ تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الاَخِرِ يُوَآدّونَ مَنْ حَآدّ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوَاْ آبَآءَهُمْ أَوْ أَبْنَآءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ

“Kamu tidak akan mendapati suatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhir, saling berkasih-sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya sekalipun orang-orang itu adalah bapak-bapak atau anak-anak atau saudara-saudara atau keluarga mereka” [QS. Al-Mujaadalah : 22]



#eh?

No comments: