Pages

Saturday, December 1, 2012

Banyak cakap



Melihat keadaan dan senario baik di Mesir atau Malaysia, hampir sahaja keadaannya. Medan fitnah menfitnah mula terbentang luas. Semua orang bebas berkata sesuatu.

Seorang blogger bebas menghina alim ulama. Seorang lepasan ijazah bebas mengutuk pimpinan yang hebat.
Semua bebas bersuara, umpama tidak punya perasaan malu terhadap diri sendiri.

Maksud hadis Nabi saw yang pernah dibacakan oleh TGHA :

" سَيَأْتِي عَلَى النَّاسِ سَنَوَاتٌ خَدَّاعَاتٌ يُصَدَّقُ فِيهَا الْكَاذِبُ , وَيُكَذَّبُ فِيهَا الصَّادِقُ , وَيُؤْتَمَنُ فِيهَا الْخَائِنُ ، وَيُخَوَّنُ فِيهَا الْأَمِينُ ، وَيَنْطِقُ فِيهَا الرُّوَيْبِضَةُ ، قِيلَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، وَمَا الرُّوَيْبِضَةُ ؟ قَالَ : الرَّجُلُ التَّافِهُ يَنْطِقُ فِي أَمْرِ الْعَامَّةِ "

Akan datang kepada kamu tahun-tahun yang menipu, tahun-tahun yang kamu keliru, orang yang bohong dikatakan benar, orang yang benar dikatakan bohong, orang yang amanah dikatakan khianat, dan pengkhianat diberi amanah, dan orang-orang Ruwaibidoh bercakap besar.

Para sahabat bertanya, apa itu Ruwaibidoh wahai Rasulullah?

Rasulullah menjawab, Orang awam yang tak tahu apa, bercakap tentang perkara-perkara khusus(Besar) dalam agama.

Kadang-kadang kita terlalu bebas berkata-kata terhadap gerak kerja atau hasil kerja orang lain tanpa melihat susah payah mereka. Mereka telah banyak bkorban, menggunakan masa peribadi mereka,wang mereka dan kita mudah-mudah sahaja mengadili mereka tanpa usul periksa.


walhal kita banyak goyang kaki sahaja. :o


Ada baiknya kalau kita muhasabah balik diri kita sebelum berkata sesuatu. Banyak diam, makin banyak aib kita yang tertutup :)




No comments: