Pages

Wednesday, December 5, 2012

Ajal yang menjemput


Berdepan dengan kematian merupakan perkara yang selalu menjadi tanda tanya. Adakah wajahku tersenyum melihat hamparan syurga, ataupun mataku terbeliak melihatkan seksaan yang bakal aku hadapi. Nauzubillah.

Berdepan dengan berita kematian juga merupakan perkara yang sukar dihadapi. Lebih-lebih lagi bila memegang tugas sebagai seorang doktor.


Kanak-kanak di Gaza

Tempoh hari, aku dengan beberapa rakan yang lain menghabiskan masa di hospital Hussein, sebaik sahaja mendapat tahu bahawa Akram Zaki telah pun menghembuskan nafasnya yang terakhir selepas cardiac arrest pada jam 5 pagi, hari yang sama.

Pada saat itulah aku melihat sendiri sekujur jenazah yang dikeluarkan daripada peti simpanan jenazah, melihat sendiri bagaimana ibu kepada arwah menangis kerana sedih melihat pemergian anakandanya, melihat seorang ayah yang akhirnya menangis sejurus anaknya dikebumikan, macam-macam lagi saat kesedihan yang aku kira aku pun tak mampu untuk menghadapinya.

Jenazah dimandikan oleh sahabat handai, dikafankan bersama, dibawa pulang ke dataran hayyu asyir dan akhirnya dikebumikan di bumi Mesir juga sebelum waktu Maghrib. Talkin dibacakan dalam bahasa arab. Maka bergetarlah diri aku bila mula membayangkan nasib diri di alam barzakh kelak.

Kawasan perkuburan Syuhada berdekatan bukit Uhud

Aku mula scroll kembali wajah-wajah pejuang gaza yang syahid, ada juga jenazah-jenazah yang masih elok selepas digali. kain kafan masih merah berdarah tanda mereka masih hidup di syurga persinggahan.

Antara mereka yang syahid

Hebat betul mereka. sudah merasai kesusahan dan kesengsaraan hidup di dunia, kini masa mereka di balas dengan kesenangan yang kekal selamanya. tetapi aku masih lagi mempunyai sedikit sifat cinta akan kesenangan di dunia. kenapa dengan aku nii >.<

Baru demam sikit, meeting banyak tak pergi. Program pun dah tak nampak muka. Teringat ayat kak ina(penyelia asrama) masa dekat sepintar dlu.. "Dekat SEPINTAR ni ada 2 orang yang jarang sakit. Tapi kalau sakit, macam dah nak mati, sorang Kucai, sorang lagi 'Arif Rukaini"

 SEPINTAR semarak namamu~

ye memang macam nak mati dah sekarang .____.

No comments: