Pages

Friday, April 3, 2009

1850

1850..

mak pulang..bgtahu..
"kawan kamu..anak aunty Kiah dh koma..doktor kata 50-50.."

uh..bengong jap..bia benar..!!

tercalar aku..masa mmg singkat..tanpa sebarang isyarat mahupun jangkaan seseorg itu atau kita sendiri tepakse menerima suatu kenyataan yg sudah pastinya tidak akan berubah..

selama kita hidup di dunia ini..bersama kita dgn 1001 pengalaman, coretan, gelak tawa..adakah terpikir kita akan dosa lalu??dosa yg kita sedar
i mahupun tidak sedari??..dosa yg besar mahupun kecil..sungguh org yg paling bijak ialah mereka yg mengingati akan kematian..dan tidak semua antara kita masih peka tentang knyataan itu..Dalam satu keterangan dinyatakan: orang jahil semuanya binasa kecuali yang berilmu. Orang berilmu semuanya binasa kecuali yang beramal. Orang beramal semuanya binasa kecuali yang ikhlas. Untuk mencapai darjah keikhlasan perlu banyak berjuang. Ibarat mendaki bukit yang tinggi, hanya orang yang lasak saja berjaya sampai ke puncaknya..

ALLAH SWT telah berfirman dalam surah al-a'araff..
bemaksud..di bumi itu kamu hidup dan di bumi itu kamu mati dan dari bumi itu kamu dibangkitkan..

Setiap orang pasti akan mati dan tiada 1 pun drpd mahluk ALAH akan terlepas daripada kematian..sungguh..manusia akan menyedari saat mereka telahpun berada di alam perantaraan ke hari akhirat bila mereka terhantuk ke batu setelah mereka terjaga daripada pembaringan..setelah itu mereka mncuba lagi lalu terhantuk lagi ke batu..dan ketika itulah mereka sedar bahawasanya mereka bakal didatangi 2 malaikat iaitu mungkar dan nangkir..dengan 5 persoalan..
"Siapa Penciptamu ? Siapa pembawa RisalahNya ? Apa agamamu ?Apa kiblatmu?? Dan apa kitab sucimu ?"walaupun soalan ini telahpun bocor..namun bolehkah kita lulus dgn cemerlang??sedangkan meniru semasa ujian berkomputer pon masih tidak boleh skor 100%..hurmm...

haih..ntahlah..

Ya ALLAH..sungguh aku telah jauh benar daripada jalan agamamu..sungguh aku tidak rela agama aku mnjadi taruhan ketika ajalku menjelma..Ya ALLAH..kekalkanlah aku dalam agamamu..sungguh ak tidak sanggup merasai kepedihan hidup di nerakamu..dan aku juga sedar ak bukanlah layak utk merasai kelazatan hidup di syurgamu..

eh3..dah3..pg tdo..sok kelas teori..huhu

No comments: