Pages

Sunday, March 14, 2010

Pelajar dan Amanah.

Salam Alaik.
Hye Korg.
Hari ni panas dol. Adoi.
Selamat aku dah ade kipas.
Boleh la sejukkan badan nieh.


mula2,selamat melanjutkan pengajian di Sem 3 kepada rakan2 UIA.hehe


Btw pada post kali ni,
saya atau aku atau ana igin kongsi pendapat mengenai beberapa jenis sikap.
Sikap sayang atau benci atau tidak peduli(mcm PLKN lak) hak3

Mule2,
saya nk beritahu bahawa di Mesir ini,
pelajar perubatan terdiri daripada pelbagai status.
Mksdnye ade yang datang di bawah tajaan,
ada yang datang menggunakan duit sendiri(melalui ajen)
ade juga yang terpakse datang,Hakhak.
tp yg nk diceritakan adalah mengenai sikap2 mereka.
mksod saya Sikap mereka ke kuliah.

Saya bukan nk ckp saya ni baik pon,tp hanyalah pendapat.
Ada di antara mereka ini mmg xpernah nmpk muka pon time kuliah,
tp time exam bru nmpk,haih,samat idop ag.
bukanla tidak puas ati,tapi bagus snnanye,bila diorg xdtg,snang aku nk tmpu perhatian sket,
x ramai org en,haha

Tape2.
kembali kepada jalan cerita.

Bertanye lah saya kpd diri saya sendiri,
knp ponteng kalau xde hal?mcm sakit,atau kne setel visa,dan sebagainya,
tp ini saje2 ponteng,err yuran pengajian di sini paling murah pon USD 2000.
convert la sendiri dan kebiasaannya USD 8000.
yang bayar tu sape lagi kalau bukan pihak penaja atau ibu bapa kan,
errr xsayang duit ke?
kalau dulu, mcm rakan2 yang terpakse dtg dgnb duit parent,
sdeyh pulak bile tgk,
diorg susah,ye la,USD 2000 bukan sikit tu,
ade yang kne kumpul duit dari sedare mara,ade yg kne jual rumah,
jual tanah,mcm2,sdeyh bile pikir,
tp sekarang mcm datang pakai scholar.dak2 scholar pon xwat mcm 2,tp ade jugak.itu lagi bahaye,sbb duit scholar bg saya ialah amanah!

Tp terpulang la kepada sahabat2 hendak memikirkan mcm mane,
ternyata kiamat sudah dekat.

Pada adik2 junior,
jgn lah jadi seperti mereka yang dimaksodkan.
Kehidupan kita bukan 2 atau 3 langkah.
tetapi ratusan langkah yang kita pon tidak tahu di manakah penghujungnya,

Baru2 ini ada rakan perubatan tahun sati Tanta University meninggal dunia kerana kecelakaan yg menimpanya. Al-Fatihah.

Jasadnya telah dikebumikan di sini(Cairo) dan berharap agar kita semua dapatlah muhasabah kembali diri kita bagaimanakah persiapan kita sebelum mati, amanah kita....

Itu sahaja untuk kali ini. Kne solat asar,sudah azan.

Wslm.

No comments: