Pages

Sunday, August 29, 2010

Kadang2 kita yang teruk tapi nk lebih2 pulak

video

Kadang2 kita lebih gemar bercakap tntg sesuatu perkara tanpa menyiasat hal yg berlaku.
Kadang2 kita suka mencari kesalahan orang lain tanpa menyedari kesalahan diri sendiri lebih besar dripada org lain.

Menyedari kini negara kita sedang hebat memperkatakan tentang isu ahli politik bukan beragama Islam memasuki ruangan masjid atau surau. Untuk menjadikan cerita itu lebih hebat ditambah pula pelbagai cerita seperti memberi ucapan berunsurkan politik,berada di saf paling hadapan,dan sebagainya. Aduh Malaysiaku.

Bagi saya la,mmg salah kalau orang bukan Islam memasuki masjid kerana mereka tidak suci(tidak mandi hadas) sedangkan Sayyidina Umar sebelum memeluk agama Islam mesti membersihkan diri baru boleh pegang Al-Quran.

Kalau itu kesalahannya,kenapalah sampai akhbar2 ehem2 nk menghangatkan tajuk,sedangkan kesalahannya memasuki masjid. Itupun dia masuk ke kawasan masjid/surau selepas dijemput oleh jawatankuasa surau tersebut. Tujuan dah la baik. Tapi disebabkan unsur politik, pelbagai cerita di gembar-gemburkan. Ada yang menuduh si dia memberi ucapan berbaur politik. Kalau kita sedarlah politik di Malaysia lebih banyak menfitnah antara satu sama lain. Perlu sgt untuk mnfitnah orang lain ke?

Siapa yang xkenal Yusuf Islam? Katanya kalau dia x menemui Al-Quran, ntah masuk Islam ke x. Kalau hanya melihat umat Islam sekarang,mungkin masih tersesat lagi beliau. Inilah Malaysia. Umat Islamnya(Melayu) tidak langsung membawa imej Al-Quran.

Kalau nk menyalahkan si dia memasuki surau,cukuplah skadara menegur. Jangan lah sampai menuduh dia macam2. Tujuannya baik iaitu menyampaikan bantuan daripada kerajaan Negeri untuk membaiki pagar surau tp dituduh mmberi ceramah politik. Aduh Malaysia

Saya ade melihat berita di TV, tuntutan ehem2 agar pihak surau memulangkan kembali duit tersebut, dan si ehem2 ini terus mengutip dana untuk membantu surau tersebut. Oi dah macam ni baru nk kumpul duit? Ini satu lagi masalaha. Orang nk bantu kita tolak sedangkan manusia yang seagama pun tidak sampai2 hatinya untuk menghulurkan bantuan. Dah orang lain bagi bantuan baru nk tergadah.

Ok lah. Orang bukan Islam masuk surau. kata mereka SALAH disebabkan haid(berhadas besar) kemudian tidak menutup aurat. Kalau masjid Putrajaya tu nk masuk bg yang terdedah sane sini kene dapatkan jubah dan penutup kepala yang disediakan pihak masjid. Alasan2 ini sangatlah tepat. Tetapi kenapa ehem2 ini tak nak membahaskan atau menghukum Orang ISLAM sendiri yang memasuki ruangan surau/masjid yang auratnya terdedah? Inilah yang saya maksudkan kuman seberang lautan nampak, gajah depan mata x nampak.(video di atas)

Baru sahaja dapat berita ada orang bukan Islam masuk surau. Tapi kali ni lelaki. Kita tgk apa pula alasan ehem2 untuk terus menghentam niat baik mereka. Kalau salahnya masuk ruangan solat,janganlah nk mnghentam lebih,sedangkan bangsa sendiri masuk ke perkarangan masjid/surau x menutup aurat(video di atas)

Wallahu'alam

1 comment:

alias_safwan said...

http://www.islam.gov.my/portal/lihat.php?jakim=3176