Pages

Friday, August 27, 2010

Munafik di Ramadhan.

Salam Alaik.
Alhamdulillah malam ni nak share sumthng yg sy dapat dri ceramah selepas solat witir td.
act ceramah tu berkisarkan NuzulQuran tp penceramah tu lebih suka nak memberi mukadimah berkaitan Islam di Malaysia. Mana salah silap kita sekarang.

Umat Islam kini menggelar Ramadhan sebagai bulan Ibadah tp sebenarnya gelaran itu adalah salah! Yang sepatutnya Ramadhan menjadi permulaan untuk beribadah. Berpuasa di siang hari berqiam di malam hari. Melipat gandakan Ibadah. Bulan yang melatih hati kita. Tgk gred hati kita. Kalau bagus ibadah kita yang telah dilatih selama sebulan mampu bertahan hingga sebelas bulan yang akan datang.

Sedar atau tidak kini kita semua adalah munafik! Kerana kita telah mempunyai beberapa ciri2 org munafik lebih2 lagi di dalam bulan Ramadhan ini.
Penceramah ada memetik 2 daripada 50 ciri org munafik antaranya

no 3: Melalaikan solat fardhu tetapi merajinkan Solat sunat tarawikh
no 5: Tidak melakukan solat fardhu secara berjemaah tetapi melakukan solat sunat Tarawikh secara berjemaah.

Istighfarlah kita. Agak2 nya kenapa ya kita boleh melakukan perkara2 sebegini? mungkin kerana sesetengah antara kita yang suka bercakap, Ramadhan sekali setahun,jadi apa salahnya kita beribadah habis2an dalam bulan ini? Mmg x salah tetapi kita ini berpendirian bahawa bulan Ramadhan sahaja dituntut beribadah. berduyun2 mengejar Tarawikh tetapi siapa yang berani jamin bahawa mereka menjaga solat Fardhu yang 5? Kalau ibadah sunat siapa yang mngerjakan solat sunat Rawatib?

Munafik. Siapa yang x kenal Abdullah bin Ubai? Bapa segala munafik. Dia lah yang solat di belakang Nabi. Dia lah yang menjadi makmum ketika solat bersama Nabi. Jibril memberitahu Rasulullah saw bahawa Abdullah bin Ubai merupakan org yang munafik. Kenapa dia digelar munafik? Kerana dia beribadah mempunyai matlamat yang lain. Apa matlamatnya? Nak cari kesalahan Nabi, nak juga menghancurkan Islam dari dalam. Ingat! Jangan melatih hati kita untuk beribadah dengan tujuan yang lain.

Ok la kita bercerita pasal Tarawikh. Tarawikh ni bermaksud rehat dan semasa zaman Nabi, baginda x menggelarkan Tarawikh tp mmnggilnya sebagai QiamuRamadhan. Pada zaman Khalifah Umar Al-Khattab baru digelar Tarawikh. Pada malam 1 Ramadhan, Rasulullah memberitahu Abu Hurairah untuk mengejut dan mengajak para sahabat yang lain. Abu Hurairah bertanya ada apa ya Rasulullah? Lalu berkata Rasulullah saw baginda mahu mengimamkan solat. Lalu Abu Hurairah pun mengejutkan para sahabat yang lain dan mengajak mereka QiamuRamadhan bersama Rasulullah. Solat dilakukan bukan on the spot tp kalau waktu Malaysia dalam jam 10 mcm tu la. Kemudian lepas subuh para sahabat segera memberitahu sahabat2 yang tidak hadir pada malam tersebut dan berita itu terus tersebar hingga pada malam kedua para sahabat yang hadir semakin ramai.

Sehingga malam ketiga bilangan yang hadir memenuhi masjid dan pada keesokan harinya iaitu malam ke4 para jemaah menunggu ketibaan Rasulullah tetapi Rasulullah masih tidak keluar daripada rumahnya.

Sayyidatina Aisyah r.a membuka pintu Rumah nabi lalu Sayyidina Usman berjumpe dgn Rasulullah saw dan brtanya adakah Baginda tidak sihat?atau apa2 perkara lain yg terjadi? Usman mengajak Rasulullah untuk mengimami jemaah yang hadir seperti yang telah Rasulullah saw lakukan pada malam2 sebelumnya. Tetapi Rasulullah dgn tegasnya tidak mahu melakukan solat tersebut pada malam itu.

Cuba kita amek pngajarannya. Bayangkan kalau anda tidak mahu menjadi imam pada malam tersebut tetapi ramai jemaah sedang menunggu,apa salahnya kalau anda pergi mnjadi imam bkn?ttp dalam kisah ini menunjukkan bahawa Rasulullah mahu menekankan bahawa yang Sunnah tetap Sunnah! Yang Wajib tetap Wajib!

Cuba kita ingat, macam mana Rasulullah mengerjakan yang wajib walaupun sakit,bagaimana pada pagi subuh 12 Rabiulawal tahun kewafatan baginda,Rasulullah mengimamkan solat subuh,Baginda terpakse dipapah oleh Bilal bin Rabah kerana baginda sedang sakit,tp disebabkan solat itu wajib,baginda tetap melakukannya.

Jadi janganlah kita mengutamakan yang sunat sedangkan yang wajib kita tunggang tebalik.

Dalam Al-Quran ada 116 ayat yang berkait dengan solat.
cth2 isi mengenai solat ialah:

Jangan meninggalkan solat.
Jangan melambat2kan solat.
Jangan solat di rumah.
Jangan solat sorang2.
Banyakkan amalan solat sunat.(ap yang kita keja baru nombor 5)
Khusyukkan solat.

[1]
Tahukah engkau akan orang yang mendustakan ugama (meliputi hari pembalasan)?
[2]
Orang itu ialah yang menindas serta berlaku zalim kepada anak yatim,
[3]
Dan ia tidak menggalakkan untuk memberi makanan yang berhak diterima oleh orang miskin.
[4]
(Kalau orang yang demikian dikira dari bilangan orang-orang yang mendustakan ugama), maka kecelakaan besar bagi orang-orang Ahli Sembahyang -
[5]
(laitu) mereka yang berkeadaan lalai daripada menyempurnakan sembahyangnya;
[6]
(Juga bagi) orang-orang yang berkeadaan riak (bangga diri dalam ibadat dan bawaannya),
[7]
Dan orang-orang yang tidak memberi sedikit pertolongan (kepada orang yang berhak mendapatnya).

bercakap mengenai xsolat dekat masjid,ade satu kisah,kalau x silap name lelaki ni umu makhtum,kalau x salah dgar la. Beliau merupakan seorang lelaki yang buta. Katanya pada Rasulullah untuk meminta sedikit keringanan. Kata lelaki buta itu bahawa kalau solat zohor asar dia masih mampu untuk ke Masjid tetapi untuk waktu subuh agak susah kerana kawasan yang masih gelap. Rasulullah bersabda sekiranya dia mendengar azan,dalam keadaan merangkak sekalipun kene datang masjid jugak. Haa nmpk bagaiman Rasulullah menekankan solat di masjid?

Rasenye tulah dapat dikongsi. ada igt2 lupe gak la isi ceramah tu. Tp apa yang perlu kita amek jangan lah jadikan perkara sunat tu perkara yang utama sedangkan perkara yang wajib kita ambil mudah. Kalau nk keja berbuka boleh je. Kenapa xnk segerakan solat? Wallahu'alam Yang baik daripada Allah,yang buruk disandarkan pada diri ini yang lemah dah hina.wslm.

No comments: