Pages

Tuesday, April 12, 2011

Medic dan Al-Quran #frontal lobe



Salam alaik.

Hari ini kita akan bercerita lagi kaitan medical studies in Al-quran. Alhamdulillah hari ini kami dapat lagi ilmu yang baru dan lagi best pulak dapat kaitkan ilmu ni dgn ayat-ayat Al-Quran al-Karim. jadi dpt lah faham kenapa dan apa maksud sesuatu ayat yang Allah turunkan 1400 tahun yang lalu.


Ok imej tersebut ialah otak, dan huraiannya tak panjang pun, otak ni ade 4 lobe, and salah satu dpdnya ialah frontal lobe. dlm gmba nih, frontal lobe tu kale biru.

Atas ni pulak imeh frontal lobe pandangan dari bawah. so kalau korang tgk otak tu dari bawah, struktur mcm ni la yg korang akan dpt.

Act hari ni kami tak belaja detail sgt pon tntg frontal lobe nih, cuma prof kami hanya memberi penerangan secara kasar shj mengenai lobe2 nih, dan smpai pulak penerangan dkt frontal lobe ni.

Nak dijadikan cerita, mse zaman dahulu, ada seorang Lawyer yg sgt polite dkt US. ramai la kenal dgn lawyer ni, n satu hari tu tiba2 shj lawyer ni kencing dpn org ramai. msti la pelik, knp org mcm dia boleh buat mcm tu?

Lawyer ni pon pergi buat medical treatment n doktor mendapati ada tumor dkt frontal lobe lawyer tersebut. dari situ scientist dpt detect bhwa frontal lobe ni berfungsi untuk mengesan keadaan sekeliling dgn bertindak sama ada untuk melakukan perkara yang baik atau jahat, sama ada nk melakukan perkara yang memalukan atau tak, selain tu frontal lobe ni ade kaitan dgn memory n emotion control. p/s: haiwan tak da ye area frontal lobe, tu beza otak manusia dgn haiwan.

Ok bukak Al-Quran. Surah Al-'Alaq ayat 16.

Ubun-ubun (orang) yang berdusta, yang bersalah.


Ayat ubun-ubun tu prof kami tafsirkan sebagai merujuk kepada frontal lobe. Frontal lobe ini merupakan kawasan yang membawa kita ke syurga atau ke neraka, area yang korang gunakan untuk memilih, perkara baik atau buruk, menilai sendiri yang mana dosa atau pahala, kita bagi peringatan, orang lain menegur, terpulang kepada diri sendiri/frontal lobe anda untuk memilih 2 jalan,samada jalan yang lurus atau sesat.

Allah ciptakan kita sangat istimewa. sebab itu kalau kita yang sihat sempurna ini, janganlah sesekali kita lupa nak mengucapkan Alhamdulillah atas nikmat yang Allah berikan, pernah tak korang bagi hadiah mcm2 kat kawan korang tapi last2 dia perdajjal kat hang, amcm rasa marah tak?

Kalau kita marah, Allah marah tak bila kita buat bnda sama? suka buat dosa? korg suka tak kalau korg janji nk kua rumah ngn membe pukul 5, tapi membe ni siap punye lah lame last2 kol 6 baru kua, kalau saya memang rasa nak marah pun ada, tapi kalau Allah suruh solat pada waktu tapi kita melengah2kan? amcm?

Ada 2 jalan, ada 2 malaikat yang mencatit, ada 2 tujuan, anda pilih.

Cuba kita tengok ayat tadi, surah Al-Alaq n kita baca dari ayat 15 hingga 19.

Jangan sekali-kali berlaku derhaka! Demi sesungguhnya jika ia tidak berhenti (dari perbuatannya yang buruk itu), nescaya Kami akan menyentap ubun-ubunnya (dan menyeretnya ke dalam neraka), Ubun-ubun (orang) yang berdusta, yang bersalah. Kemudian biarlah ia memanggil kumpulannya (untuk menyelamatkannya), Kami pula akan memanggil malaikat Zabaniyah (untuk menyeksanya)!Ingatlah! Janganlah engkau (wahai Muhammad) menurut kehendaknya, dan (sebaliknya) sujudlah dan dampingkanlah dirimu kepada Allah (dengan taat dan beramal soleh)! Surah Al-Alaq, Ayat 15-19

Sujudlah kepada tuhanmu. tak kira anda ketua negara, pemegang ijazah, seorang doktor, seorg pelajar, seorang hamba, bersujudlah. bersihkanlah frontal lobe anda.

Wallahu'alam

No comments: