Pages

Tuesday, April 5, 2011

untuk kalian.

Salam Alaik.


إِنـَّا ِللَّـهِ وَإِنـَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ، اللَّـهُمَّ أْجُرْنِي فِي مُصِيبَتِي وَأَخْلِفْ لِي خَيْرًا مِنْهَا


Saya seperti manusia lain, mempunyai nafsu dan akal, seperti kalian, seperti orang2 yang bergelar manusia, kalau keluarnya satu gadget tbaru, rasa ingin memiliki itu timbul jua. mula2 nak beli xperia, tapi bile baca forum, banyak pula kelemahan dia, mulalah nak beli iphone, adui mahal pulak, terasa nak beli blackberry pulak, mcm tu la manusia, selalu mencari yang terbaik.

Akhirnya, mungkin Allah nak tunjukkan jalan, kami mulakan kelas hari ni dengan subjek neuroanatomy. apa yang saya dapat, masyaAllah, bagaimana Allah menciptakan otak manusia itu yang sekecil2 bahagian dapat memberi makna dalam kehidupan seharian. bagaimana bayi dapat mengenal ibu-bapanya seawal usia setahun dengan area 19 dalam otak, bagaimana kita dapat memahami kehendak manusia melalui perbualan selari dgn fungsi area 22, begitu juga area2 yang lain yang masing2 membawa peranan masing2.

Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya) Surah At-Tiin ayat 4.

Menarik sekali apabila mengetahui mengapa Allah menciptakan manusia dengan sebegini rupa, kenapa dan kenapa, cuba fikirkan kenapa Allah menciptakan manusia dengan hadirnya 2 biji mata, 2 lubang hidung, 2 tangan, 2 kaki, tetapi dengan satu mulut?

Dalam perubatan, kita akan mengenal lagi Allah dengan lebih dekat, yang menariknya apabila ilmu perubatan itu dipelajari dengan hadirnya ayat2 Al-Quran, sepertimana dalam kelas Special Embryology yang lepas apabila kami didedahkan dengan pembentukan Urogenital System semasa kita masih 'bernafas' di dalam rahim ibu kita.

Yang keluar dari “tulang sulbi” lelaki dan “tulang dada” perempuan. Surah At-Tariq ayat 7.

Apakah yang dimaksudkan dgn tulang sulbi bagi lelaki dan tulang dada bagi perempuan? Apakah kaitannya dgn wolffian and mullerian duct?

Bila masuk sahaja tajuk yang berkaitan dengan masalah mental, masalah otak, atau pun disease2 yang berkaitan dgn otak, atau juga disease yang tiada lagi penawarnya, kadang2 terasa sedih pun ade jugak. bile melihat kanak-kanak cacat, kenapa tangan dia tketar2, mulut mereka herot, kenapa sesetengah orang tidak boleh menutup mulutnya, kenapa pula seseorang itu tidak dapat berjalan, kadang2 hanya air mata yang dapat menjadi jawapan untuk semua penyakit tersebut.

Tak semua penyakit dan masalah ini ada penawarnya. kalau bahagian otak itu damaged, probability untuk sembuh itu mungkin 0.0000001% sahaja, kadang2 terfikir adakah aku ini masih tidak bersyukur bila masih memikirkan blackberry atau pun iphone?

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan? Ar-Rahman.

3 minggu lepas saya sempat bergelak ketawa dengan seorang sahabat, masih sempat merasa lauk kari yang dimasaknya, tetapi hari ini, Allahhhhhh.

Bipolar disorder. Itulah nama penyakit yang sedang dihadapi oleh rakan saya ini, sedihhhh sgt bila melihat sahabat ini menjadi sedemikian, yang lebih sedih apabila melihat raut abangnya yang tpaksa diam memikirkan nasib adiknya. Mereka berdua merupakan pelajar yang riang perwatakannya dan kini mungkin keriangan yang dahulu tidak bermakna lagi, bipolar disorder, adakah penawar untuknya? Allahhhh. Moga enta kembali pulih dengan kuasaNya.

............................................................

Cancer. suatu penyakit yang menceritakan bagaimana kesannya jika tidak dicegah dan dirawat dari awal. Untuk rakan2 sekolah, pastinya kalian sudah maklum tentang keadaan salah seorang guru kita, marilah kita berdoa agar pembedahan yang dilakukan pada pagi tadi akan memberikan kembali kehidupan sebagai manusia yang sihat seperti kalian selepas ini.

Tak tahulah diri ini sanggup atau tidak untuk berhadapan dengan pesakit2 yang sudah mengetahui 'tarikh kematian' mereka.

Sahabat dan teman2 sekalian, umur yang panjang ini, nikmat yang sihat ini, jangan pula kita gadaikan ia dengan maksiat, perbanyakkanlah zikir kpdNya. Kita tidak mendapat ujian sperti penyakit2 ini disebabkan Allah tahu mungkin kita tidak mampu untuk menghadapinya, akan tetapi ingatlah, nikmat sihat ini juga ujian daripadaNya.

Moga2 kalian berdua cepat sembuh dan dapat menjalani kehidupan seperti biasa,

Orang yang sabar merupakan mereka yang sentiasa berdoa dengan doa di atas apabila sahaja kejadian yang berlaku serta menguji keimanan mereka. Mereka harus tetap reda dengan ketetapan Allah itu dan meyakini bahawa Allah s.w.t. sekali-kali tidak menzalimi mereka dalam perkara yang berlaku itu. (Tafsir al-Mawardi, tafsir ayat 155 surah al-Baqarah)

wallahu'alam.

No comments: