Pages

Friday, August 31, 2012

Sabun basuh tangan


Disebabkan ada orang nak bertandang ke rumah, jadi aktiviti gotong royong secara bsendirian diadakan, dan akhir skali, sampailah kpd part membuang sampah2 yang pehhh saya pun xtahulah kenapa diorg biarkan tong sampah ni berair -.-


Lepas tu, saya pun basuh tangan saya ala kadar, dan tiba2 terfikir, sampah td berair, kena pakai sabun sikit, jadi saya pun ambil span basuh pinggan untuk basuh tangan ni, terfikir plak, sampah tadi tu dah lama, kena tambah sabun sikit, maka berbuihlah tangan saya seperti kanak-kanak yang baru jumpa bath tab.


Tiba-tiba terfikir, kalau saya melakukan dosa, lalu saya bertaubat, adakah taubat saya itu mampu membersihkan dosa saya? adakah taubat saya x sekuat sabun tadi untuk menghilangkan kotoran nafsu yang ada dalam hati saya ini?

Bila hati terkenangkan maksiat lalu, aku takut kalau-kalau aku terjatuh balik ke kancah maksiat, benar Allah menyebut dalam hadis Qudsinya bahawa Dia mengampunkan dosa-dosa hambanya yang setelah bertaubat, masih melakukan dosa dan bertaubat kembali. Tapi tergamakkah aku untuk terus melakukan maksiat? Taubat itu mahal nilainya, bukan mudah untuk mndapatkan Taubat nasuha T,T



Ya Allah, bersihkanlah kotoran pd hambaMu ini, andai dosa ini boleh dihidu, nescaya aku malu untuk hidup bersama masyarakat, kerana pastilah aku yang paling busuk sekali T.T


No comments: