Pages

Friday, March 5, 2010

Wajah Mereka yang Syahid.

Salam Alaik.
Oh hari ni cuaca berangin2. X mcm di Malaysia yg khabarnya mcm Sahara sekarang. Adoi. Ketahuilah tanda orang yang beriman itu ialah mereka yg mendapat ujian daripada Allah swt. Dan Allah pasti tidak akan membebani hambanya. Sesungguhnya Allah itu maha pengasih dan maha Pemurah.

Lepas solat Jumaat hari ni, aku terus balik, x singgah makan mane2, sbb dah ade roti,huhu
kemudian saje bace blog2 orang dan terjumpe post mereka berkaitan wajah2 mereka yang syahid.

Subhanallah.

itulah yang mampu aku mengungkapkan di samping keyakinan aku terhadap janji Allah itu benar belaka. Terfikir juga adakah wajah aku ketika di alam barzakh mampu tersenyum?

Kalau zaman para sahabat dahulu, antara tips mereka mendapat kemenangan di medan peperangan ialah kerana mereka inginkan syahid. Gugur seorang syuhada, maka bertambahlah semangat mereka untuk mengejar status syahid itu. Sesungguhnya syahid di jalan Allah balasannya Pasti ke Syurga! Allahuakbar!

Sejarah Khalid Al-Walid juga inginkan syahid tetapi hasratnya tidak kesampaian. Beliau yang digelar Pedang Allah sentiasa membawa kemenangan dalam setiap siri peperangan, sehingga Khalifah Saidina Umar Al-Khattab terpaksa menarik kembali jawatan itu pada peperangan ape tah,maaf saya dah lupa name peperangan tu, tetapi tujuan penarikan jawatan itu adalah kerana Saidina Umar khuatir umat Islam yang lain menganggap kemenangan Islam adalah kerana dirinnya,bukan kerana Allah, Nauzubillah.

Baiklah,
marilah kita terus melihat senyuman syahid para Syuhada ini.
Kalau post yang lalu saya meletakkan imej2 mereka yang 'pergi' dalam keadaan Su'uL Khotimah. Kali ini sebaliknya.




Inilah wajah Assyahid Mahmoud

Komander HAMAS ini yang meninggal akibat jenayah terancang yang dilakukan oleh musuh Allah. Kematiaan beliau mengingatkan saya pada Assyahid Imam Hassan Albanna yang juga dibunuh dengan jenayah terancang. Sehingga kini penembak yang telah menembak assyahid masih belum dapat dikenalpasti.



Ini pula wajah syahid Imam Samudera

Ini pula wajah syahid Amrozi.

Wajah syahid pengebom-pengebom Bali ini kelihatan begitu tenang sekali. Apatah lagi 3 ekor burung berwarna hijau tiba-tiba muncul dan terbang di celahan kepulan awan tatkala jenazah-jenazah para syuhada' ini diusung oleh orang ramai di Indonesia. Teringat pula imej2 mayat yang mati ditali gantung(bunuh diri) yang dipaparkan di fakulti perubatan saya(depan ruang solat) Kesemuanya memang menunjukkan kesakitan ketika berada di tali gantung. Jauh sekali perbezaan yang kita lihat sekarang.



Dan masih ingatkah anda pada wajah syuhada pejuang Palestin ini ?







Allahuakbar! Wajah mereka yang tersenyum itu ibarat mendapat perkhabaran yang begitu menggembirakan sehingga kesannya terpalit pada wajah syahid mereka.

"Ya Allah. Aku ingin mengikut jejak langkah mereka."



4 comments:

Kgibs said...

wajah dyorg sume t'snyum...

AriFrukAi!! said...

aah.means diorg da nmpk syurga la tu,subhanallah

pencinta said...

subhanallah..!! betapa indah dapat menjadi hamba terpilih dalam syahid

AriFrukAi!! said...

Doa2 lah agar sume kenalan kite dapat mengikut jejak langkah mereka.ameen