Pages

Saturday, June 19, 2010

Surat Anak Assyahid Cengiz Songur

"Ayah, anda perlu pergi ke sana supaya terbit senyuman di wajah anak-anak yatim"

Cengiz Songur dari Konya telah bergabung dengan armada Kebebasan. Ketika ia mengumumkan kepada keluarganya bahawa dia akan pergi ke Gaza untuk memberikan bantuan kemanusiaan, salah satu daripada enam orang anaknya perempuan meletakkan surat ke dalam saku jaket.

Cengiz Songur tidak menyedari kehadiran surat itu sehingga ia menaiki atas kapal ke Gaza.Surat itu bermula dengan kata-kata: "Aku mempunyai beribu-ribu perkataan untuk memberi tahu mu, tetapi sekarang semuanya tersangkut di tenggorokku. Aku takut, ayah. Aku merasa takut kerana aku melihat kesedihan di mata kakakku 'dan ekspresi bimbang di wajah ibuku. Ayah, jangan merasa takut. Sila, pergi ke sana, ayah. Pergi ke sana untuk meletakkan senyum di wajah anak-anak yatim, pergi ke sana untuk menerima keinginan baik dari ibu. Pergi ke sana walaupun anda tidak akan dapat kembali. Hal ini indah untuk menjadi anak anda, saya sangat bangga padamu ayah. "

Mavi Marmara berangkat, ayah itu berusia 47 tahun dari 7 anak-anak, menunjukkan surat itu dengan sukacita dan kebanggaan untuk sesama penumpang. Pada 31 Mei, 2010 ia menemui syahid dalam penyerbuan ke atas Mavi Marmara. Dia membawa surat ini di saku ketika angkatan laut Israel menyerang.

Setelah syahidnya Cengiz Ozgur di tangan tentera Israel, anak-anaknya menulis surat perpisahan yang lain untuk mengekspresikan perasaan mereka:

"Israel, anda perlu takut. Anda harus takut sekali. Kali ini burung * Ababil berenang jalan melalui laut. Kali ini, burung Ababil tidak membawa batu di kaki mereka, tetapi manik-manik marmar di tangan mereka. Israel, awas kau. Ya Tuhanku, yang menghantar burung-burung Ababil untuk menghancurkan gajah besar dengan batu kecil di hayat mereka, sekarang menghantar ababil dengan manik-manik marmar untuk menghentikan tindakan kejammu. Israel, awas kau. Orang-orang beriman akan memburu mu.

Ayah, di mana kau sekarang? Apa yang kau lakukan? Jangan hiraukan air mataku. Aku sedar, aku menangis kekanak-kanakan. Ayah, aku berdiri kuat. Menonton anda. Aku kadang-kadang menunjukkan gambar mu dengan putriku, dia masih berfikir kau pergi untuk memancing. Ketika dia melihat gambar, dia bertanya tentang tentera Israel, dia fikir mereka berada di sana untuk memancing bersama, ia menyangka senjata besar mereka itu adalah peralatan memancingnya. Saya tidak dapat mengatakan kepadanya bahawa mereka adalah 'pembunuh’. Ayah sentiasa mengajarkan saya untuk menjadi penyayang. Ayah mengajar saya untuk memiliki belas kasihan, merasai kesusahan orang lain dan mencintai orang lain. Aku hanya bisa menyatakan kepadanya bahawa "mereka adalah orang-orang yang tidak mahu datukmu menangkap ikan'. Ayah sesungguhnya engkau bukan pergi menangkap ikan tapi untuk kebebasan (Gaza) melalui laut. Kebebasan akan digengam oleh tangan anak-anak di Palestin. Kebebasan kehendak bumbu terbaik yang pernah disajikan kepada mereka. Saya yakin sekarang bahawa ayah bebas. Kita bebas.Gaza bebas! "

Cengiz Songur adalah salah satu orang 9 orang martir pada kapal-kapal bantuan kemanusiaan menuju Gaza. Semoga Tuhan memberkati dia dan semoga dia berehat dalam damai.

* Ababil burung adalah sejenis burung besar yang dinyatakan dalam Al-Quran yang dihantar oleh Allah untuk menjatuhkan batu-bata tanah liat merah pada pasukan tentera bergajah raja Yaman untuk menyerang kota Mekah sebelum Nabi Muhammad dilahirkan.

Sumber Asal: “Dad, you should go there, to put smile on an orphan’s face