Pages

Thursday, August 12, 2010

Raya dan Bida'ah?






Salam alaik.
Hari ini saya ingin menulis tentang satu perkara yang pernah ustaz saya tegah pada ketika kami masih di bangku sekolah.

Masa menengah rendah dulu bila first time berpuasa di asrama masing2 excited la.
ade macam2 peel,beli macam2 kat kantin tapi bile bukak pose x habis. ade tu mesti beli ayam,xtaw asal.ade pulak mesti beli air milo ais dekat kantin.

Tp asalkan habis xpela. dekat DM banyak lagi makanan yang ade,ade kuih macam2 jenis,mewah betul bukak puasa kat sbp time tuh. Kalau menu ayam lagi la mewah kot.

Lepas tu kalau dah dekat cuti raya,mesti ade org pasang radio kuat2 time ade lagu raya. huh havoc gak la time tuh.

Tp nk bincang di sini mengenai video di atas. ape tu? LAGU RAYA. ok la. kenapa org pasang lagu raya? mesti smangat nk beraya kan. tp teguran ustaz saya masa skolah menengah tu mmg betol rasenye.

Hari ni baru nak masuk 3 Ramadhan tapi kalau dekat facebook tu,mcm2 status pasal lagu raya,xpon nak raya,tbe2 ucapkan selamat hari raya. Apa yang Ustaz saya cakap perkara merayakan hari raya aidilfitri ketika masih berpuasa adalah BIDA'AH!! semua tahukan maksod bida'ah tu,pada masa tu muka ustaz saya berubah jadi merah padam(mmg marah dgn pelajar yg sibok pasang lagu raya) sbb kata ustaz saya pernah ke Rasulullah saw bersorak dan bergembira sbb nak raya tapi Ramadhan masih belum pergi? setahu saya Rasulullah saw dan para sahabat sedih kerana bulan barakah ini yang terdapat dalamnya pelbagai kebaikan akan pergi meninggalkan mereka,entah dapat mereka bertemu lagi atau tidak dengan bulan ini.

Walaubagaimanapun xjumpa lagi bacaan atau hukum2 mengenainya,mungkin saya yang terlepas pandang.

Tapi kalau fikir2 balik kalau para sahabat bersedih bila Ramadhan akan pergi, takkan kita nak bergembira pulak,excited nak raya,pasang lagu raya sume2 berkaitan raya,

jadi sempena Ramadhan masih di peringkat Rahmat ini,sama2 lah kita menumpukan ibadat seratus peratus di bulan ini,menambah amalan kita terutamanya amalan2 qiamullail untuk mencari lailatul Qadar. Kalau nk pasang2 lagu raya,banner raya,semua2 tu boleh buat masa malam raya.

Harap2 teguran ini berguna untuk diri saya dan antum semua. Sape2 yang tahu lebih lanjut mengenai perkara nih boleh la share yek. Wallahu'alam

3 comments:

The Blogwalker said...

ooooo
baru terfikir
terima kasih kerana menyedarkan.

salam ramadhan.
Semoga Ramadhan kali ini lebih bermakna, bererti, dan lebih dinikmati oleh kita sbg hamba Illahi. insyaAllah..


blogwalking..

FiQ aSH said...

arip...ustaz pe?..hehe

AriFrukAi!! said...

afiq ustaz kosim,huhu