Pages

Saturday, February 19, 2011

Solat Jumaat di Tahrir

Salam alaik.

Alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah.
Akhirnya Dr Yusuf Al-Qardawi kembali juga ke tanah airnya, tanah kelahiran beliau, tanah yang menyaksikan kekejaman pemimpin Mesir ke atas dirinya.

Beliau yang menghafal Al-Quran semenjak umurnya 9 tahun lagi, kembali menjadi ulama' yang tersohor untuk kembali berbakti dan menyebarkan ilmunya di tanah airnya sendiri.






Video di atas ialah video solat Jumaat di Medan Tahrir pada 18/2/2011 yang diimami sendiri oleh Sheikh dr Yusuf Al-Qardawi. Memang terasa bersemangat kalo yang betul2 menghayati solat tersebut lagi2 lah dalam suasana sedemikian. Ok la, tok yang bace blog saya ni lah,nak tanya, dalam solat tersebut, Sheikh Yusuf Al-Qardawi membaca surah Al-Fajr dan mengulangi beberapa ayat. Cuba2 study apa maksud ayat tu ek, moga kita dapat belajar sikit apa maksud2 ayat tersebut and ada kaitan tak ayat tu dgn keadaan mesir sekarang?

Wallahu'alam.

3 comments:

Unknown said...

alhamdulillah.
pulang juga beliau ke Tanah Airnya.
lpas ni dptla kita dgr khutbah Yusuf al-Qardhawi sendiri.

Ismi Ijmi said...

errrr,nak tau juga maksudnya

AriFrukAi!! said...

Ammar: Insyaallah dapat dengar sendiri nanti.

Ibnu Mutalib: Dalam solat Jumaat tersebut, Sheikh membacakan surah al-Fajr dan mengulangi beberapa ayat iaitu ayat 10-14. Ayat yang memberi peringatan kepada Rasulullah saw tentang umat2 terdahulu yang dibinasakan, ayat ke10 tu menunjuk kepada Firaun,ayat 13-14 memberitahu yang akhirnya Firaun dan umat2 lain dibinasakan. Bagi saya maksud sheikh mengulangi ayat2 ni nak tujukan kepada 'Firaun' yang baru ditumbangkan. Wallahu'alam