Pages

Saturday, February 26, 2011

Bila pemimpin itu menunjukkan 'kepandaiannya'

Salam alaik wbt.
Terigt kata2 seorg ustaz, Ustaz Fawwaz. anak Allahyarham Ustaz Fadhil Noor. Beliau ade bersuara mengenai student medic yang kalau berceramah melebihi tahap ilmunya. Kata org trsgt2 tinggi giannya untuk menyampaikan ilmu agama. Mulalah nak mmberi fatwa2. lagi2 kalau memberi pendapat sendiri tanpa disokong pendapat2 ulama' terkini. Bila dah mcm ni kita pun sedar sebagai seorg pelajar medic lebih elok lah kita menfokuskan bidang pembelajaran kita tapi bukan bermakna kita tak boleh mendalami ilmu agama, boleh. Boleh juga menympaikannya tetapi sampaikanlah atas dasar kita tahu dan pernah bermesyuarat dan berbincang mengenainya. Kalau sampai part2 perselisihan pendapat ulama mengenai fatwa2 tuh hang tok sah nak sibok2 lah. Takut2 kita sampaikan yang batil.

Aha ni sorang lagi. Akhi. Saya seorang pelajar dan bukannya agen pembangkang mahu pun kerajaan.

Tapi akhi. mungkin bila banyak negara yang mengakui bahawa Negara Yang Akhi pegang sekarang ini membawa imej Islam masa kini jadi boleh la akhi menympaikan sesuatu yang batil. Macam tu ka?

Ikhwan itu pengganas. Seperti akhi berkata yang memperjuangkan Islam itu pengganas. Akhi tgk berita tak apa ikhwan buat masa rusuhan? bukan Ikhwan yang anjurkan. Baik akhi semak fakta yang akhi cuba putar belitkan. Statement akhi nih kalau ditunjuk pada budak yang menyokong akhi, andai mereka punya iman, punya akal,dan tidak termakan dgn dunia, akhi jangan berharap nak meneruskan dakyah kosong akhi di negara akhi sendiri kelak.

Mengecam Ulama besar Sheikh Yusuf Al-Qaradawi. Akhi menidakkan fatwa2 beliau. Apa yang akhi tahu tentang ilmu dia? Akhi tahu sejarah hidup dia?

Akhi Najib. cek la balik iman anda. saya bimbang kalau anda ini dipegang oleh seseorang. Bila anda dipegang,maknanya kami pun dipegang.

Kalau anda berkata bahawa Mustafa Kamal Al-Tartuk itu membebaskan Turki? maknanya anda mengatakan seperti Abu Jahal itu manusia yang membela islam. Adik2 jelaskan jasa Abu Jahal terhadap Islam. (utusan)

Wallahu'alam

No comments: