Pages

Saturday, November 27, 2010

Surat cinta untuk rakan sekuliah.

Bismillah Walhamdulillah Was Salaatu Was Salaam 'ala Rasulillah.

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar. Surah At-Taubah, Ayat 111
(Mereka itu ialah): orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji Allah, yang mengembara (untuk menuntut ilmu dan mengembangkan Islam), yang rukuk, yang sujud, yang menyuruh berbuat kebaikan dan yang melarang daripada kejahatan, serta yang menjaga batas-batas hukum Allah. Dan gembirakanlah orang-orang yang beriman (yang bersifat demikian). Surah At-Taubah, Ayat 112


Salam alaik.

Kali ini saya tertarik nak memberi ayat pedas xpon teguran dekat rakan2 kuliah saya, eh bukan kuliah saya sahaja, tapi sesiapa sahaja yang sekepala atau sejiwa dgn mereka, jiwa yang saya pun x tahu kategori yang mana.

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengkhianati (amanah) Allah dan RasulNya, dan (janganlah) kamu mengkhianati amanah-amanah kamu, sedang kamu mengetahui (salahnya). Surah Al-Anfaal, Ayat 27

Teringat masa satu perjumpaan, saya mengingatkan beberapa rakan2 saya bahawa kedatangan ke kuliah itu wajib dan merupakan satu amanah, lagi2 mereka yang mendapat tajaan, *xpasal time tu ada manusia yang rasa x puas hati terus update status facebook kononnya cm menyampah dgn teguran nih -__-

Ok lah kalau xnk menerima teguran saya doakan anda dibukakan pintu hati untuk menerima teguran. Kenapa saya katakan amanah? act bukan saya je yg ckp, dan bukan saya memandai2 buat hukum pergi ke kelas ni wajib sunat harus semua2 nih, menuntut ilmu itu juga merupakan salah satu cabang jihad dan jihad ini wajib ke atas kita apatah lagi seorang yang mengaku muslim. tapi adakah kita dah mengamalkan ajaran dan suruhan yang termaktub dalam Al-quran dan Hadis?

Rakan2 seperjuangan, kita diberi pelbagai kemudahan untuk belajar, saya kira jadual tahun ni xde la padat sangat, lagi pun anda semua ambil medic. xkn kuliah yang padat pun xleh nk datang? nanti jadi doktor mau kene tendang kalau perangai berterusan macam nih. Kemudahan untuk belajar kita dah ada, kuliah kita masih lagi teguh berdiri. Segala kemudahan ada.

Mungkin ada rakan2 yang cukup pandai dan terlalu bijak sehingga tidak mahu pergi ke kuliah. tapi fikirkan lah sekiranya nikmat ke kuliah ini ditarik, nikmat ni manusia akan rasa bila kehilangan nikmat tu, kita masih beruntung dapat tempat belajar, xkene bom lagi, xdihujani peluru dan bom lagi. takkan nk kene bedil dlu baru terasa nak pergi ke kelas?

Ada juga rakan2 yang pergi ke kelas,tp x semua kelas diorg pergi, maybe boleh dikatakan diorg ni bagus lagi sbb masih attend daripada yg x dtg langsung. baru datang sejam kemudian balik dah. mungkin JPA atau MARA atau Zakat negeri hanya sponser 50% daripada yuran universiti. sbb tu diorg x dpt dtg full kot. Yang balik sbb ada hal cth meeting, urusan lain2 yang penting itu xpe, ini yang balik sbb saja2, sbb bosan, kelas banyak skip, tahun lepas perangai cmni la yang korg bawak, xpasal2 kene repeat paper, tahun ni buat perangai lagi, xpela,mungkin korg stdy dekat rumah insyaallah.

Walaubagaimanapun pergi ke kuliah itu wajib dan ianya satu amanah. Kanak2 di Gaza, nak pergi ke kelas kene lalu dpn senapang Israel, kita nak lepas daripada selimut pun masih x mampu.

Dekat kelas di Gaza penuh dengan tumpahan darah dan cebisan2 daging manusia setelah dibedil oleh Israel. Mereka masih menyatakan hasrat untuk belajar dan menghadiri ke kelas. Kita yang hari2 lantai dimop masih gagal datang ke kelas.










Buanglah ego masing2. Adakah kita ini menjadi hamba yang bersyukur?

Adakah kita ini tergolong dalam org yg kufur nikmat?

Adakah kita ini ke Syurga?

Marilah kita berdoa bersama-sama agar kita semua dipelihara Allah swt daripada segala jenis macam ujian dan dijauhkan daripada Istidraj.

Dan (sungguh beruntung) mereka yang menjaga amanah dan janjinya; Dan mereka yang tetap memelihara sembahyangnya; Mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi -(yakni) yang akan mewarisi (Syurga) Firdaus. Mereka kekal di dalamnya. Surah Al-Mu'minun, Ayat 8-12.

.Wallahu'alam.

4 comments:

Hamba Ilahi said...

sudah menjadi kebiasaan manusia, nikmat yang ada dipersia,
bila susah tecari-cari pula..

semoga Allah memberi hidayah-Nya kepada kita

Syuki Mohd Sidi said...

Semoga kita ummat Islam sentiasa berada d jalan yg benar,,,,, Amin :)

Atiqah Hanis said...

Maka yang mana satu diantara nikmat-nikmat Tuhan kamu yang kamu hendak dustakan? [Ar-Rahman]

Selagi tak ditarik nikmat, selagi itulah yang namanya manusia, jarang sekali untuk bersyukur

Wallahu'alam :)

knmz2210 said...

mantap!