Pages

Sunday, July 7, 2013

An-Nasr

Apabila kita menumpukan Putrajaya melebihi kemenangan Islam, apabila kita mempertaruhkan yang haram bagi merealisasikan kemenangan sementara sedangkan kita sebenarnya tiada beza dengan rejim yang sebelumnya.

“Syed Qutb menulis kitab tafsir-nya “في ظلال القرآن” ketika beliau di dalam penjara. Dlm satu petikan beliau menafsirkan kisah “Ashabul Ukhdud” yg terdapat di dalam surah al Buruj, tetapi tafsiran itu dibuang dalam cetakan kitab tafsir-nya.

Syed Qutb kemudian memindahkan tafsiran surah al Buruj itu di dalam kitab terakhir beliau “معالم في الطريق”, dalam bab terakhir kitab itu “هذا هو الطريق”.

Inilah kesimpulan yang terakhir dalam kitabnya;

“Sekiranya kita menilai usaha ghulam (budak) itu, rahib yang beriman, menteri yang beriman dan orang-orang beriman telah mati dibunuh oleh rejim tirani. Penilaian dunia melihat mereka telah KALAH. Tetapi penilaian akhirat sebenarnya adalah kemenangan iman ke atas kekufuran.”

“Kemenangan yang al Quran terapkan kpd umat Islam adalah kemenangan Iman ke atas toghut. kemenangan iman tidak semestinya diraih ketika di dunia, apa yg penting kita kekal dengan prinsip Iman walaupun harapan menunggu selepas itu adalah maut.”

Syed Qutb menulis hal ini dalam kitabnya, kemudian dia dihukum gantung oleh kerajaan Mesir pada zaman pemerintahan Anwar Sadat.”

Abnaul Harakah mesti memahami kenapa kita terlibat dalam gerakan Islam. Ada yang mengatakan ahli gerakan ini jumud. Sempit. Soalnya apakah yang dimaksudkan dengan jumud dan sempit? Sekiranya kerana kita membuat keputusan berdasarkan dalil al-Quran, atau sekiranya tindakan kita berdasarkan usul 20 itu kita digelar jumud, maka terpulanglah gelaran apa sekalipun. Sekiranya itu dinamakan jumud, maka aku lebih sanggup menjadi jumud berbanding bertopengkan sosialis dsb.


4 hari Dr Morsi digulingkan. 4 hari ini sudah banyak topeng-topeng yang tercabut dpd wajah setiap pemerintah. Takdir Allah untuk membersihkan kerajaan Mesir mungkin? ;)

7 Julai. Kertas terakhir. Bismillah


No comments: