Pages

Monday, July 22, 2013

Dunia

Dalam bab kedua dalam kitab Tazkiyatul anfas, karangan Imam Said Hawa, ada sub topik solat. Sub topik yang pertama.


Solat merupakan salah satu dpd 13 cara untuk kita membersihkan hati. Dalam kitab ini ia lebih menceritakan bagaimana solat (tasawwuf) iaitu secara sesempurna mungkin dari segi rohani dan bukannya pbincangan fekah dapat merawat hati.


Ketika kita mengangkat takbir, seolah-olah tangan yang sdg menggenggam bumi ini dibuka dan dilepaskan segala bumi dan isinya ketika solat dimulakan.


Jelas perbahasan yang panjang ini begitu menekankan bagaimana dunia pada hari ini menjadi darah daging buat kita sehinggakan kita masih bertuhankan dunia di dalam solat #nauzubillah


Sungguh, dunia ini terlalu sukar untuk dilepaskan ketika takbir diangkat. Martabat khusyuk itu adalah nikmat yang perlu digapai dengan hati yang bersih.


"Kalaulah dunia itu mempunyai nilai disisi Allah swt hatta senilai sehelai sayap nyamuk sekalipun, nescaya tidak akan diberi makan dan minum untuk orang kafir" nak cakap dunia ini langsung tiada nilai disisi Allah swt.


"Dunia umpama bangkai. Dan mereka yang mengejarnya umpama anjing yang mengejar bangkai"


Satu demi satu ungkapan yang menceritakan bagaimana sebenarnya Dunia. Hebat sgtkah dunia yang kita dambakan, bernilai sgtkan dunia yang kita mahukan ini?


Pesan murobbi, 


Jika sekiranya kamu merasakan perjuangan Islam yang kamu dokong ini perjuangan yang pendek, (hari ni berjuang, esok menang, hari ini berperang, esok dapat harta ghanimah), Nescaya akan ramai orang yang mengikut kamu wahai Muhammad. Tetapi perjuangan Islam yang digerakkan oleh baginda Saw merupakan yang jauh. Yang sukar! (Tadabbur ayat 42, surah at-Taubah)


Ulama menyimpulkan, ada 5 mehnah dalam perjuangan yang wajib kita lalui.

1) Penjara

2) Dibunuh

3) Dibuang daerah

4) Terlalu jauh

5) Terlalu sukar perjalanan yang bakal ditempuh.


Allah menyoal kita dalam ayat 38 surah at-Taubah.

Adakah kamu redha dengan kehidupan dunia ini? Belum sempat kita menjawab, Allah terus menekan kita, nilai kenikmatan di Dunia dengan Hari Akhirat tersangatlah sikit manfaatnya.


Kita sudah lari dari matlamat. Dunia yang menjadi R&R tiba-tiba kita ubah menjadi tempat kita bermukim


Dush

No comments: