Pages

Saturday, June 15, 2013

7 Pemuda

Mei sampai Julai. Satu tempoh yang lama untuk saya duduk dalam 'gua' dan study semata-mata untuk final exam. Dan benda ni tiap-tiap tahun berlaku. Awal bulan rasa semangat. Bila dah hujung-hujung ni memang rasa malas nak study/pasrah/target lulus je dan mcm2 lah.


Disebabkan tba2 ada rasa pasrah, maka baru bukak buku, terus jadi mukabuku. Scroll sana, scroll sini, klik sana, klik sini, sampailah dekat profile senior saya. Dia upload gambar dekat Jordan.


Dekat Jordan ada tempat yang tak da dekat europe/UK atau tempat yang manusia dok rasa hebat sgt nak p . hoho :P iaitu Gua 7 Pemuda al-Kahfi




Bila tengok gambar ni, saya teringat dalam satu tazkirah pendek, masa tu dalam 2 3 bulan lepas kot. Ustaz memetik beberapa ayat dalam surah Kahfi utk dijadikan hubungkait dengan medic.


Saya akan kongsikan apa yang saya ingat je. Sebab time tu dok pikiq nak cakap apa masa majlis perasmian ni. Zzz (Pesan Sayyidina Umar: تفقهوا قبل ان تسودوا) <-- makna carik sendiri



Pintu masuk Gua Kahfi.



Ayat 17 dalam surah Kahfi




Dan engkau akan melihat matahari ketika terbit, cenderung ke kanan dari gua mereka; dan apabila ia terbenam, meninggalkan mereka ke arah kiri, sedang mereka berada dalam satu lapangan gua itu. Yang demikian ialah dari tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan) Allah. Sesiapa yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah, maka dia lah yang berjaya mencapai kebahagiaan; dan sesiapa yang disesatkanNya maka engkau tidak sekali-kali akan beroleh sebarang penolong yang dapat menunjukkan (jalan yang benar) kepadanya.


Saya tak ingat macam mana keadaan dalam Gua tu. Dekat mana pintunya, menghadap ke barat atau ke timur, atau ada lubang di atas gua yang cahaya matahari boleh masuk ke dalamnya.


Dalam ayat ni, Allah menceritakan bagaimana ketika waktu pagi, Allah menggerakkan mereka ke arah pintu/lubang gua tersebut dan bila senja Allah menjauhkan mereka daripada pintu/lubang tersebut. Supaya? Yela, pagi kan Cahaya matahari ni baik untuk badan. Ada vit D. Jadi badan pemuda-pemuda ini akan bergerak ke arah lubang/pintu gua agar cahaya matahari diwaktu pagi kena tepat pada badan mereka. Kalau tengahari dan petang cahaya matahari tak elok. Ada sinar UV. Kan? Jadi mereka pun menjauhkan diri dpd kawasan pintu/lubang gua tsebut.






Dan engkau sangka mereka sedar, padahal mereka tidur; dan Kami balik-balikkan mereka dalam tidurnya ke sebelah kanan dan ke sebelah kiri; sedang anjing mereka menghulurkan dua kaki depannya dekat pintu gua; jika engkau melihat mereka, tentulah engkau akan berpaling melarikan diri dari mereka, dan tentulah engkau akan merasa sepenuh-penuh gerun takut kepada mereka.



Seterusnya, kita teruskan bacaan pada ayat 18. Ayat yang menceritakan keadaan 7 pemuda ini semasa mereka sedang tidur. Bagaimana Allah memelihara tubuh mereka iaitu dengan cara menggerakkan pemuda ini ke kanan dan ke kiri. Kenapa Allahbuat macam tu? Sebab kalau selama 309 tahun mereka static je, maka terkenalah Bedsores//Pressure Sores//Pressure Ulcers. 


Kalau ada patient yang terlantar sakit cth Lumpuh, nurse, atau penjaga mereka kena menggerak-gerakkan mereka sebabnya ni lah, tak nak bagi tkena Bedsores. Mcm biasalah, kalau dah jd ulcer, senang pulakkena infection lain etc2.




Kawasan tempat tidur 7 pemuda dalam Gua tersebut



Kadang-kadang, dalam usrah, kita boleh je jumpa sendiri ayat-ayat cmni, tapi moleknya kita rujuk ustaz/ahli dia dulu, sebab setiap ayat Al-Quran ada sebabnya diturunkan. Dan penafsiran setiap ayat kena pada ilmunya.


Jadi kita ni, yang bukan ahlinya elok Tadabbur sahaja. Tadabbur dan Tafsir ni beza tau.



Itu lah antara apa yang saya ingat. Maklumlah, otak ni slow sikit. Susah nak ingat lama-lama. Sebelum tu nak tanyalah dekat readers sekalian. (bajet mcm blogger famous banyak viewers plak) ceh



Q: Antara penglihatan dan pendengaran. Mana yang lebih penting? He


Jawab dalam hati. Lepas exam saya kasik jawapan :P


Ya Allah, awat aku tak leh study ni >.<





No comments: