Pages

Tuesday, June 18, 2013

Ayah dan Mak

Hari ni baru dapat topup voip. Baru dpt call family :D


Si adik mulakan bicara "Along, sy dpt interview buat medic, under UiTM dkt Indonesia, tapi kalau nak p interview tu kena bayar 100++USD, saya tak nak. Tapi lepas ayah tahu, ayah terus pg cari duit nak bayarkan."


Sy faham je. Dulu masa b4 buat medic, ayah juga yang berusaha lebih utk setlekan dokumen KPT, surat scholarship bagai, time tu memang hati berat nak habiskan je engine dkt UIA. At last, skrg da nak masuk tahun 5 :0


Time tu teringat ayah cakap, "Ayah dengan Ma nak yang terbaik untuk anak-anak dia, kalau along rasa di UIA yang terbaik, ayah akan sokong dan support usaha along"


Satu hari, dapat surat. "Ayah, ritu along dah tolak p Ain shams, ni awat dapat Azhar plak?


"Ayah rasa di Mesir jugak yang terbaik untuk kamu." T.T




Kemudian mak saya pun memberi pendapat. Kata mak, cukuplah saya sorg yg tcampak jauh. Dah la belajar susah, lepas tu kerja susah, nanti tak jumpa anak bini, asyik jumpa patient je <-- dah hafal ayat ni :3


Kalau ckp dgn mak saya, mesti mak salahkan ayah sbb beriya-iya nak hantar saya blaja medic. Lepas saiko anak dia ni, mak akan ckp, "Tapi nak buat cmna, dah belajar sana, takkan nak patah balik"


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Saya teringat, cth teladan yang ditunjuk oleh Sayyidina Umar al-Khattab ra. Beliau pernah mewasiatkan agar tiada pun ahli keluarga beliau yang memegang jawatan Khalifah selain beliau. Hal ini diungkit kembali oleh anak Sayyidina Umar sendiri iaitu Abdullah bin Umar ketika dia diminta untuk menjadi Khalifah menggantikan Sayyidina Uthman yg telah dibunuh.


Sayyidina Umar juga sengaja tidak mencadangkan Sayyidina Ali untuk menjadi penggantinya, walaupun layak, tapi berat untuk Sayyidina Umar meletakkan beban Khalifah ke atas Sayyidina Ali.


Bukan kerana apa, tapi kerana beliau bpendapat, biarlah dirinya sahaja yang merasa bebannya menjadi Khalifah sehingga beliau dibunuh disebabkan jawatan itu.



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


"Biarlah Ami buat dkt local je ayah, along rasa itu yang terbaik sekarang. Dia pun dah apply dentistry dengan chem engineering. Ada rezeki tu Insyaallah." Cadang saya pada ayahanda.


Ayah pun bersetuju. Ayah nak yang terbaik untuk anak2 dia.


*ceh bajet biar kau sorg je la yang rasa penderitaan buat medic ni ye* bermonolog ku sendirian




Adik2, belajar betul-betul tau (y)



No comments: