Pages

Wednesday, June 19, 2013

Seni Doa

Apabila seorang anak menginginkan sesuatu dpd bapanya, pasti ada cara dan adab yang bersesuaian untuk dirinya meminta sesuatu kpd ayahnya.


Begitu juga dengan seorg pekerja kpd tuannya. Kalau nak mintak cuti, pinjam duit pd majikan, ada caranya.


"Boss, aku nak cuti, nak balik awal, boleh?" End up with penampar 2 das -,,-


Begitu juga dengan seorang Hamba kepada Tuannya, seorang hamba kepada penciptanya. 


-Apabila kita berdoa, berdoalah sebagai seorang hamba-




Hari ni ada terbaca status seorang senior (senior lagi) tentang satu hadis dpd Rasulullah saw. Hadis yang berkaitan Qadar, dan adab kita berdoa dengannya, ni dalam bahasa arab, dalam kitab Sahih Muslim, bab  al-Qadar,




Dalam bab Qadar. Start dr (عن عبد الله بن مسعود قال قالت أم حبيبة)


Ok baca, dan maksudnya ialah


"Pada suatu waktu Ummu Habibah, isteri Nabi S.A.W berdoa:"Ya Allah, panjangkanlah usiaku bersama-sama dengan suamiku, Rasulullah S.A.W dan dengan bapaku Abu Sufyan dan dengan saudaraku Muawiyah."


Maka bersabda Nabi S.A.W: "Engkau memohon ajal yang sudah pasti (tak dapat diubah) memohon jumlah hari yang sudah ditetapkan hitungannya serta rezeki yang yang sudah dibahagi-bahagikan yang tak dapat disegerakan sebelum tiba waktunya dan tak dapat diundur sedikit juapun dari waktu yang telah ditetapkan sejak mula. Seandainya engkau memohon kepada Allah Taala perlindungan dari siksa neraka atau dari siksa kubur itu lebih baik dan lebih bagus."


Mcm apa yang disebut di atas,


Apabila berdoa, berdoalah sebagai seorang hamba.


Jangan berdoa agar diringankan beban yang berat, tapi berdoalah agar diberikan kekuatan untuk mengangkat beban yang berat.


Dalam doa pun ada seni :)







No comments: