Pages

Friday, June 14, 2013

Nikmat yang hilang

Ada satu kisah, ketika mana di zaman pemerintahan Abbasiyyah yang berpusat di Baghdad.


Kisah yang bermula apabila seorang wanita muslimah, yang sedang berjalan di sebuah pasar yang terletak di dalam kawasan jajahan Romawi di utara benua Asia, kota Ammuriyah (Hari ini menjadi kawasan Turki). Wanita ini diganggu oleh sekumpulan pemuda yahudi, dan apabila salah seorang daripada mereka memijak kain wanita ini sehingga menampakkan aurat wanita tersebut, lalu menjeritlah muslimah ini dengan jeritan:


"Ya Mu'tasim!! Ya Mu'tasim!!"


Mu'tasim (معتصم) merupakan gelaran al-Mu'tasim Billah kepada khalifah ketika itu iaitu Khalifah Muhammad bin Harun al-Rashid.


Ketika berita tersebut sampai kepada pengetahuan beliau, beliau yang pada ketika itu sedang memegang gelas untuk meminum air tersebut terus membatalkan hasratnya lalu mengarahkan ribuan tentera muslim bergegas ke kawasan tersebut bagi membela maruah seorang muslimah yang dicalar sesuka hatinya oleh pemuda yahudi tersebut.


Kisah ini berlaku pada April 838 Masihi.


Akhirnya kota Ammuriyah ini terus dikepung selama 5 bulan dan tumpas ke tangan tentera Islam dek kerana angkuhnya pemuda yahudi ini yang berani mencabar maruah seorang muslimah (umat Islam). Kota ini jatuh ke tangan tentera Islam pada 13 Ogos 838 Masihi.




Kini, nyawa umat Islam dinodai sebegitu sahaja. Oleh Syiah, Israel, golongan Kafir, mereka bebas berbuat apa sahaja kerana Islam tiada kuasa yang dinamakan kuasa Politik. Kuasa memerintah.


Kita dulu satu payung. Kini payung aku, payung aku. Payung kau, payung engkau.


Inilah antara nikmat yang sudah ditarik. Nikmat berada di bawah satu pemerintah. Satu hari nanti, saat ini pasti tiba. Kemenangan itu pasti, bukan esok. Tapi pasti dan sangat dekat. Kita sbg hamba terus berjuang. Sucikan fikrah, mantapkan ibadah. Moga bersedia berjuang bila semboyan dibunyikan.


Hari untukmu Syria.14/6/2013


No comments: