Pages

Saturday, June 15, 2013

Kahwin awal

Hari ni cuaca boleh tahan. Tak panas, tak sejuk. Berangin. Mata berair2 bila naik motor dari sayyeda ke rabaah. Dah macam muhafazah sbb jauh dan dah jd cawangan.


Seorang kawan mulakan bicaranya tatkala matahari mula beransur pulang..


"Aku ni dah nak masuk tahun 6. Sampai masa aku kena berfikir tentang masa depan" Err selama ni kau xde rancang pape untuk masa depan kau ke =.="


"Aku rasa aku nak kahwin sebelum grad" kata si A. Air liur ku telan pelan pelan menandakan kesungguhan aku untuk mendengar luahan perasaan beliau.


"Aku tengok, ramai kawan-kawan, junior aku pun, semua peringkat dah melangkah ke peringkat Bait Muslim. Macam mana nak bina Daulah Islamiyah kalau Bait Muslim pun x bina" aku suspek hang ni baru tengok KCB, Ayat2 Cinta n DMC lah =.=


Nabi sebut, "wahai pemuda, barangsiapa yg dah bkemampuan, bernikahlah" sambung si A. 


Sedang asyik bercerita, si A pun bertanya, "Asyik aku je bercerita, nak tanya kau plak. Bila kau nak bina masjid?"



Salah sebuah masjid yang sudah dibina



Lantas aku memegang tangan sahabatku, dengan nada suara yang bersungguh 


"Jom p masjid sekarang"


"Hoi! Hang gay ka?"



"Dah Qamat wey. P semayang la. Memang elok kawen awal. Tapi semayang pun kena awal jugak"



*adaptasi novel Motorku warna Merah*




No comments: